امجد باقری، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط زیست این استان، صبح امروز /سوم اردیبهشت ماه/ با پخش 70 بسته علوفه در زمین های اطراف مرکز نگهداری حیات وحش باغ دشت سهرین اقدام کرد تا این گونه جانوری از فرط گرسنگی، زیستگاه اصلی خود را ترک نکند.
وی، اظهار داشت: هرچند بارش برف همه علفزارها را محصور نکرده است اما با این حال علوفه مورد نیاز در این محل پخش شد تا آهوان منطقه برای یافتن غذا، پراکنده نشوند.
باقری با تاکید براینکه در فصل زمستان پخش علوفه موردنیاز با هدف مراقبت از آهوان صورت می گیرد تا امنیت این گونه باارزش به خطر نیفتد، افزود: پخش علوفه زمستانی در زیستگاه آهوان با هدف تغذیه و به منظور جلوگیری از خروج این گونه جانوری شاخص از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام می شود.
وی افزود: با توجه به سردسیر بودن منطقه و بارش های سنگین برف، این اداره کل در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها کرده و زمستان ها در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و فیله خاصه، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان و منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، پخش می کند.
باقری تصریح کرد: بخشی از علوفه زمستانی گونه های جانوری علفخوار این استان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین های تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست است تهیه و تامین می شود و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می شود.
وی افزود: دشت سهرین از مناطق سرد و برفی زنجان می باشد و به همین دلیل این اداره کل، زمستان هر سال نسبت به تهیه، تامین و پخش علوفه در بین آهوان این منطقه اقدام می کند.
باقری از عموم مردم خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار در نزدیکی سکونتگاه های انسانی، ضمن حمایت از آنها، مراتب را به صورت حضوری به نزدیک ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 3-33541001 و 09392888657 به این اداره کل اطلاع دهند و از تغذیه آنها و هرگونه اقدام غیرقانونی خودداری کنند.
وی با بیان اینکه دشت سهرین که جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکارممنوع فیله خاصه است تنها زیستگاه آهوان شمالغرب کشور در زنجان است، گفت: سال 96 تعداد این گونه جانوری در این 2 منطقه یک هزار و 105 راس بود که در سال 97 به یک هزار و 277 راس رسید.
به گزارش ایرنا، عمر آهوان بین 10 تا 12 سال است و شکار بچه آهوان از سوی عقاب ها، جانوران گوشتخواری چون گرگ، پلنگ، روباه و سگ‌های گله، نیز از دیگر تهدیدات پیش‌رو در کاهش جمعیت این گونه جانوری زنجان محسوب می‌شود.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.