این در حالی است که مرکز بهداشت زنجان نمونه برداری ماهانه و نظارت بر مسائل بهداشتی را در برنامه دارد، اما همکاری مردمی،ارتباط با این مرکز و فرهنگ سازی را راهکار اساسی برای به نتیجه رسیدن می داند.
گسترش علاقمندی مردم به ورزش های آب در شهر زنجان نسبت به گذشته روند چشمگیری داشته است. علاقه مندان به ورزش های آبی و آن هایی که درمان در آب را دنبال می کنند، بیش از هر زمان دیگری به خاصیت معجره آسای آب پی برده اند. از سوی دیگر قراردادهای سالیانه نهادها و ارگان های دولتی و حتی بخش خصوصی با استخرها در افزایش استقبال از استخرها تاثیر داشته است.
همین امر موجب شد تا در چند سال گذشته گرایش بخش خصوصی به ساخت مجموعه های استخر در زنجان بیشتر شود، طوری که در برخی موارد همین تعداد استخر در شهر جوابگوی خیل بی شمار علاقه مندان به ورزش های آبی نیست.
در این بین توجه به بهداشت استخرها مساله ای است که انتقادهای مردمی را در پی داشته است و انتظار دارند، در قبال هزینه دریافتی استخرها در ارائه خدمات کوتاهی نکنند.

بی تفاوتی به بهداشت در استخرها مشهود است
یکی از شهروندان بی تفاوتی به بهداشت در استخرها را مشهود اعلام می کند و می گوید: متاسفانه در برخی استخرها از کلر استفاده بی رویه می شود، طوری که بوی تند آن تا ورودی استخر به مشام می رسد.
حسین بحری بر لـزوم نظارت جدی به بهداشت استخرها از سوی دستگاه های متولی را مهم می داند و می افزاید: علاقه مندان به ورزش های آبی باید در مقابل هزینه ای که دریافت می کنند، پاسخگوی خدمات ارائه شده به مشتریان باشند.
در مقابل شهروند دیگری حجم بالای پذیرش سانس های استخرها را یادآور می شود و اینکه یک استخر باید ظرفیت قابل پذیرش را داشته باشند.
رسول حسینی با بیان اینکه استخری که ظرفیت پذیرش100 نفر را دارد، نباید بیش از این مقدار پذیرش قبول کند، می افزاید: این مساله در استخرهای زنجان مشهود است و متاسفانه مدیریت این مجموعه ها رعایت نمی کنند.
وی با انتقاد از برخی افراد که مسائل بهداشتی را نیز در استخرها جدی نمی گیرند، بیان می کند: متولیان نباید افراد که بیماری های پوستی و کسانی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، به استخرها راه دهند.

استقبال از استخرها در انتهای سال بالا می رود
مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان با تاکید بر اینکه با نزدیک شدن به انتهای سال استقبال از استخرها همچون روزهای گرم تابستان اوج می گیرد، می گویـد: ظرفیت پذیرش به دلیل خاتمه مدت استفاده از کارت های استخر بالا می شود و باید عموم مردم به زمان بندی حضور در استخرها توجه کنند.
حمید حسنی با بیان اینکه قاعدتا صاحبان استخرها نمی توانند، جلوی مردم را برای آمدن به استخر بگیرند، می افزاید: طبیعی است که در این رابطه استخرها برای افزایش استقبال استخرها نهایت همکاری را داشته باشند و توجه به مسائل بهداشتی از سوی آن ها و اداره بهداشت شهرستان زنجان مهم است.

نظارت ها بالا می رود
برای پیگیری بیشتر رعایت بهداشت در استخرها به سراغ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان استان رفته ایم.
جمال ناصحی نمونـه برداری ماهانه از تمامی استخرها شهر زنجان و نظارت و کنترل بر موارد بهداشتی را یادآور می شود و می گوید: در تابستان و روزهای منتهی به انتهای سال به دلیل حجم بالای استخرهای شهر شاهد انتقادهایی از وضعیت بهداشتی در استخرها می شویم و در این راستا مرکز بهداشت شهرستان نظارت های خود را بیشتر می کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده بی رویه از کلر در استخرها با هدف گندزدایی و سالم سازی آب استخر اظهار می کند: صاحبان استخرها و آن هایی که استخرها را اجاره می کنند با هدف کاهش بار میکروبی تصور می کنند، اگر از کلر بیش از اندازه استفاده کنند، آب سالم خواهد ماند، در حالی که اشتباه نادرستی است.
ناصحی با تاکید بر اینکه باید وسط سانس ها برای تصفیه آب خالی باشد، بیان می کند: کلر به عنوان ضدعفونی کننده و برای انجام واکنش در آب و عوامل باکتری زا زمانی عمل می کند که نیم ساعت آب به شکل راکت باقی بمانـد. در این باره ضروری است که استخرها مابین سانس ها به مدت نیم ساعت وقفه بیفتد.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اسـتان با اعلام اینکه استفاده بی رویه از کلر صرفه اقتصادی برای استخرها ندارد و متاسفانه از این مساله آگاهی ندارند، اضافه کرد: بعضی از استخرها را افرادی اجاره کرده اند که اطلاع درباره نگهداری استخر ندارند و نمی دانند که این ماده شیمیایی به دلیل خاصیت خورندگی به تاسیسات استخر آسیب می زند.
وی در ادامه با بیان اینکه اوضاع استخرهای شهر زنجان نسبت به گذشته به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی بهتر است، اضافه می کند: با وجود اینکه مسائل بهداشتی در استخرها رعایت می شود، اما باید قبول کنیم که حساسیت و نقطه نظر مردم نسبت به بهداشت و نکات ایمنی در استخرها نیز بالا رفته است، در حالی که در گذشته مردم نسبت به مسائل بهداشتی در استخرهای شهر چندان اهمیت نمی دادند.
ناصحی با اشاره به انتقادهای شهروندان از یکی از استخرهای شهر زنجان در دو ماه گذشته و پیگیری های مرکز بهداشت اعلام می کند: این مرکز به دلیل بالا رفتن انتقادها از اوضاع بهداشتی تذکر لازم را به مدیریت استخر داد و شرایط به گونه ای شد که قصد پلمپ آن مجموعه را داشتیم تا در نهایت رعایت بهداشت را جدی گرفتند.
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان اجاره استخر به افراد ناآگاه به نحوه مدیریت استخر در زنجان را یکی از چالش ها می داند و می گوید: بالطبع در مناقصه واگذاری استخرها هر شخصی که قیمت بالا داد، برنده خواهد شد و غافل از اینکه همان فرد چه میزان به مسائل مربوط به استخر آشنایی دارد.
وی اجاره دادن مقطعی استخرها را یکی از معضلات در بروز مسائل مربوط به بهداشت و نحوه نگهداری بیان می کند و می افزاید: افراد برنده در مناقصه ها به نیت رسیدن به سود در یک سال اجاره پای کار می آیند و تا زمانی که منفعت مالی پای کار باشد، در برخی موارد شاهد بروز موارد غیربهداشتی خواهیم بود.
ناصحی با بیان اینکه این مرکز نیز به دلیل بالا بودن تعداد مکان ها برای بازدید امکان رسیدگی مستمر به بهداشت استخرها را ندارد، یادآور می شــود: مردم بهترین پل ارتباطی با این مرکز در سالم سازی محیط هستند و اعتقاد دارم، ارتباط دوسویه اثرگذار خواهد بود.
مدیر گروه بهداشت محیط استان سامانه ارتباط مردمی190 وزارت بهداشت را با هدف اطلاع رسانی موارد بهداشتی و درمانی در کلیه استان ها یادآور می شود و می گوید: دریافت پیغام های مردمی از این سامانه و پیگیری نتیجه از سوی وزارتخانه موجب شده تا حساسیت ها نسبت به مطالبات مردمی بالا رود.
تا زمانی که نگاه روشنی به مقوله استخرداری از سوی مدیریت ها رعایت نشود و عموم مردم آداب شنا کردن را جدی نگیرند، این مساله تداوم خواهد داشت. با این حساب باید بهداشــت به عنوان رکن اصلی از سوی دو طرف از سوی دستگاه های متولی بهداشت و ورزش رنگ عملیاتی به خود بگیرد و صاحبان استخرها نیز به عنوان یک مساله اجتماعی به افراد صلاحیت دار استخرها را واگذار کنند.

* اسدالله قربان زاده، دوهفته نامه عصرملت، شماره 36.
6085/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.