به گزارش ایرنا، اکنون که چهل سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی می گذرد، در همه ابعاد و زمینه ها تحولات متعددی ایجاد شده است که شاخص ها و آمارها حاکی از سرعت و شتاب پیشرفت های قابل ملاحظه و انکارناپذیر است.
تحت تاثیر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی، عرصه فرهنگ و هنر دستخوش تحولات زیادی شد و جهت گیری فعالیت ها در این حوزه به سمت تولید و تقویت مضمون های والای الهی و اخلاقی پیش رفت. در کنار تحولات محتوایی در عرصه فرهنگ و هنر، از نظر سخت افزاری و تامین زیرساخت های فرهنگی وهنری نیز اقدامات برجسته ای طی چهار دهه گذشته انجام شده به طوری که اکنون در سطح وسیعی از مناطق کشور اعم از شهرها و روستاها نیز دسترسی به خدمات فرهنگی و هنری برای همگان به راحتی میسر است.
خبرگزاری ایرنا مرکز زنجان برای تبیین خدمات انقلاب اسلامی، در میزگردی با حضور فاطمه کرباسی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، امیرعلی نیکبخش، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، امیرنعمتی، سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان، ابراهیم قاسمی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و محمود علیمحمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، به بررسی دستاوردها چهل ساله انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر در زنجان پرداخت.

* تلاش بر رفع تبعیض ها ویژگی عمده برنامه ها در حوزه فرهنگ وهنر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه حوزه فرهنگ به مفهوم ارزش ها، باورها و اعتقاداتی ایت که بر اساس آن سبک زندگی انسان شکل می گیرد، گفتت: چهل سال پیش مردم ایران با اعلام انزجار و رویگردانی از جریان سوسیالیسم و سرمایه داری به شیوه آمریکا و جهان غرب، یک روش و شیوه جدیدی را به جهان تحمیل کردند.
فاطمه کرباسی افزود: تمایل و توجه مردم به دین اسلام در بطن زندگی و حکومت، در عرصه فرهنگ بیشتر خودش را نشان داد و از همین رو آنچه در دهه اول انقلاب در حوزه فرهنگ شاهد آن بودیم، بیشتر تقویت مبانی اعتقادی بود.
وی ادامه داد: تلاش بر اجرای عدالت برای رفع تبعیض ها ویژگی عمده در حوزه فرهنگ وهنر از ابتدای انقلاب بوده است، از همین رو توزیع امکانات هم دراین همین راستا شکل گرفت که واحدهای سیار نمایش فیلم در روستاها مصداقی از نمونه های قابل ذکر در دهه اول انقلاب است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: در دهه دوم انقلاب که از سال 68 تا 77 را درنظر می گیریم، ساخت مجتمع های فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفت، به طوری که اکنون در چهل سالگی انقلاب، همه شهرستان های کشور دارای فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی هستند.
وی افزود: شکل گیری جشنواره های تئاتر استانی، حمایت از تعزیه، برگزاری کارگاه های آموزشی در رشته های مختلف فرهنگی و هنری و توسعه فضای کتابخانه ای، راه اندازی انجمن های فرهنگی و هنری، برگزاری نمایشگاه های کتاب و گسترش اعطای مجوز به مطبوعات محلی از دیگر اقدامات مهم درجهت توزیع عدالت فرهنگی در مناطق مختلف بود که در دهه دوم انقلاب آغاز شد.
کرباسی اظهار داشت: در دهه سوم انقلاب از سال 78 تا 88، برای دریافت نقطه نظرات دستگاه های اجرایی و صاحب نظران غیر دولتی شورای فرهنگ عمومی در کشور و به تبع آن استان ها و شهرستان ها شکل گرفت.
وی افزود: سیاست گذاری، هدایت و نظارت بر همه فعالیتهای مرتبط با فرهنگ عمومی با این شورای فرهنگ عمومی است که در قالب آن نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتهای حوزه فرهنگ رصد شده و برمبنای رصدها، به فراخور ویژگی هر منطقه تصمیم هایی گرفته می شود.
کرباسی گفت: اتقاق خوب و مهم دیگر بعد از انقلاب در حوزه هنر، ساخت فیلم های فاخر است به گونه ای که اکنون این آثار در صحنه های مختلف حرف برای گفتن دارند.
وی به نمایش همزمان آثار جشنواره فیلم فجر همزمان با مرکز در استان ها در چند سال خیر اشاره کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین رویدادها برای نشان دادن پیشرفت کشور در حوزه هنر است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان حمایت از ناشران و نویسندگان استانی در قالب خرید آثار، توسعه و نظارت بر چاپخانه ها را از دیگر برجستگی های دهه سوم انقلاب در این استان برشمرد و اظهار داشت: برگزاری جشنواره رضوی با ابعاد گسترده آن یکی دیگر رویدادهای مهم فرهنگی وهنری است که زنجان از سال گذشته موضوع داستان نویسی به زبان ترکی از مجموع برنامه های این جشنواره را میزبانی می کند.
وی ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب که از سال 88 تا کنون را شامل می شود، شاهد اتفاقات تخصصی در حوزه فرهنگ وهنر در استان هستیم که از جمله آنها می توان به آفرینواره فیلم محرم، آیین های بزرگداشت موسیقی آشیقی، برگزاری جشنواره موسیقی آوای امید، برگزاری جشنواره تئاتر استانی و برگزاری جشنواره مطبوعات در زنجان اشاره کرد.
کرباسی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون سه هزار و 778 عنوان کتاب در زنجان به چاپ رسیده است، گفت: هم اکنون 40 ناشر در این استان فعالیت دارند که قبل از انقلاب هیچگونه فعالیتی در این زمینه در زنجان وجود نداشت.
وی از فعالیت 64 موسسه فرهنگی و هنری بخش خصوصی در زنجان خبر داد و افزود: هم اکنون 73 رسانه نیز در این استان مجوز فعالیت دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برگزاری 480 نمایشگاه کتاب استانی طی چهار دهه گذشتته در زنجان خبر داد و اظهار داشت: 9 نمایشگاه سراسری کتاب نیز با حضور ناشران برجسته کشور طی این مدت در زنجان برگزار شده است.

* افزایش 32 برابری کتابخانه های عمومی استان پس از انقلاب اسلامی
مدیرکل کتابخانه عمومی استان زنجان با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، گفت: از دستاوردهای مهم انقلاب می توان به همان شعار 'نه شرقی نه غربی' اشاره کرد که اکنون به واسطه استقلال کشور درابعاد مختلف، محقق شده است.
امیرعلی نیکبخش با بیان اینکه وجود نقد و آزادی بیان در جامعه، از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: عدالت طلبی و مطالبه گری حقوق شهروندی نیز از برکات استقرار نظام جمهوری اسلامی است.
وی به دستاوردهای حاصل شده در حوزه کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب فقط سه باب کتابخانه دراستان زنجان وجود داشت که آن هم به صورت استیجاری بود و سرجمع این کتابخانه ها 10 هزار نسخه کتاب داشتند.
وی ادامه داد: امروز به واسطه خدمات انقلاب اسلامی، در استان زنجان 96 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که شمار منابع آنها بیش از یک میلیون و 350 هزار نسخه کتاب است.
وی با بیان اینکه شاهد افزایش 32 برابری کتابخانه ها در استان زنجان بعد از انقلاب هستیم، گفت: قبل از انقلاب یک هزا رو 50 نفر عضو کتابخانه های عمومی در استان بودند در حالی که شمار اعضا در زمان حاضر به بیش از 82 هزار و 500 نفر رسیده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس پژوهش انجام شده توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در سال های 91 و 92، این استان از حیث میزان سرانه مطالعه، رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است، اظهار داشت: راه اندازی بیش از 100 ایستگاه مطالعه در سطح استان از دیگر اقدامات انجام شده طی چند سال اخیر برای توسعه کتابخوانی در زنجان بوده است.
وی به مشارکت خیرین در حوزه کتابخانه سازی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: اکنون هشت باب کتابخانه خیر ساز در استان وجود دارد و حتی بزرگ ترین کتابخانه خیر ساز کشور نیز در زنجان واقع است.
نیکبخش به فعالیت کتابخانه تخصصی ویژه روشندلان در زنجان اشاره کرد و افزود: در این کتابخانه که به عنوان تنها کتابخانه مستقل ویژه روشندلان در کشور مطرح است، کتابها از طریق پست به صورت رایگان به متقاضیان در مناطق دور دست ارسال می شود.
وی به برگزاری هشت دوره جشنواره اهدای کتاب در استان اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون بیش از 400 هزار نسخه کتاب از سوی شهروندان به کتابخانه عمومی زنجان اهدا شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون ایران اسلامی به واسطه جایگاه و تاثیرگذاری اش در ابعاد منطقه ای و جهانی در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد، گفت: با وجود تمام نقاط مثبت، ما در انتقال دستاوردها به نسل های امروز نتوانسته ایم، چنان که لازم است، مطلوب و موفق عمل کنیم.

* شکل گیری هنر متعهد و مردمی دستاورد مهم انقلاب بود
سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: آنچه به عنوان دستاوردهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی می توان به آن اشاره کرد این است که ما شاهد هنر خود جوش و برآمده از روح انقلابی بودیم که تحت تاثیر انقلاب شکل گرفت و آن هویت یابی انقلابی در محتوای فرهنگ و هنر ما بروز و ظهور کرد.
امیر نعمتی با بیان اینکه شکل گیری هنر متعهد و مردمی بهترین دستاورد انقلاب بود، افزود: پس از انقلاب ما شاهد شکل گیری هنر برای مردم بودیم و هنر به نوعی وارد حیطه اخلاق شد و نگاه ارزشمدارانه ای به آن کرد.
وی افزود: هنر بعد از انقلاب در مقابل تمام رویدادها و اتفاقاتی که درجامعه می افتد خودش را مسئول می داند،
نعتی با بیان اینکه مهمترین رسالت حوزه هنری انقلاب اسلامی، ابلاغ پیام های انقلاب با زبان هنر است،، اظهار داشت: در این زمینه حوزه هنری در پی شناسایی، کشف و جذب و پرورش استعدادهای جوان است.
وی با بیان اینکه در رشته های مختلف هنری تا کنون موفقیت های خیلی خوبی را کسب کرده ایم، گفت: مهمترین برنامه در زمان حاضر در حوزه هنری استان موضوع ادبیات جنگ و ادبیات پایداری و مقاومت است که در این زمینه در جهت ضبط و ثبت تاریخ شفاهی و خاطرات جنگ آثار بسیار خوب و ماندگاری تولید شده است.
نعمتی به رویکرد تولید محور بودن آثار در حوزه هنری اشاره کرد و افزود: برای برجسته کردن ارزش های انقلابی، جشنواره های متعدد از قبیل جشنواره فیلم رویش، جشنواره تئاتر سوره و جشنواره تئاتر بچه های مسجد سالانه در کشور برگزار می شود که بستری برای ارائه آثار ارزشمندی هستند.
وی با بیان اینکه دستیابی به یک سینمای معنا گرا حاصل تحول فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: اکنون سینمای ایران با وجود هنرمندان دغدغه مند و متعهد، مفاهیم ارزشمندی را به مخاطب ارائه می دهد.
سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی به ضرورت تلاش برای اثرگذاری هنر انقلابی در جامعه تاکید کرد و گفت: کم توجهی به فرهنگ و هنر، مانعی برای بهره گیری از ظرفیت آن در انتقال ارزش ها است.

* مشارکت بخش خصوصی عمل شکوفایی فعالیت های فرهنگی و هنری
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان واگذاری امور به بخش خصوصی و جلب این بخش برای نقش آفرینی در حوزه فرهنگ و هنر از راهبردهای توسعه فعالیت ها عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است گام های بیشتری در این زمینه در استان برداشته شود.
ابراهیم قاسمی افزود: مشارکت دادن بخش خصوصی و انجمن های فرهنگی و هنری، قدم مهمی در شکوفایی فعالیت های فرهنگی و هنری است.
وی به تاسیس صندوق هنر برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید اقدامات و برنامه های متعددی از قبیل گسترش پوشش بیمه ای و ارائه تسهیلات برای حمایت از اصحاب فرهنگ و تامین نیازهای آنان انجام شده است.
قاسمی با بیان اینکه ساحت فرهنگ از گستردگی و تنوع زیادی برخوردار است، گفت: چند دهه قبل یک حافظ قرآن در زنجان سراغ نداشتیم، ولی اکنون به برکت انقلاب اسلامی و گسترش فعالیت های قرآنی، افراد زیادی به این حوزه ورود کرده اند.

* دانش آموختگی 36 هزار زنجانی ر رشته های هنری در چهار دهه گذشته
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بالا رفتن سرانه فصای هنری در کشور را از دستاوردهای مهم انقلاب برشمرد و گفت: اکنون با افزایش قابل توجه مراکز آموزش عالی و تخصصی هنر، شماره دانش آموختگان هنر به سه میلیون نفر طی چهار دهه می رسد که این میزان در استان زنجان 36 هزار نفراست.
محمود علیمحمدی از فعالیت 36 آموزشگاه آزاد هنر در استان زنجان خبر داد و افزود: از این تعداد 15 آموزشگاه در حوزه موسیقی، 2 آموزشگاه در حوزره هنرهای نمایشی و 19 آموزشگاه در زمینه هنرهای تجمسمی فعالیت دارند.
وی ادامه داد: در زمان حاضر سالانه بیش از 2 هزار نفر هنرجو در دوره ها و کلاس های این آموزشگاه ها شرکت می کنند.
علیمحمدی اظهار داشت: در شرایط حاضر گسترش هنر موسیقی برخلاف آنچه در اذهان عمومی است، بسیار خوب پیش می ورد.
وی با بیان اینکه سالانه شاهد برگزاری 250 رویداد هنری در کشور هستیم، افزود: این آمار نشان می دهد که نگاه نظام به حوزه هنر بعد از انقلاب بسیار ویژه بوده است.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به لزوم حرکت به سمت صنایع فرهنگی و هنری خلاق اشاره کرد و افزود: این صنایع حامل ایجاد اشتغال های مختلف خواهد بود و لازم است از ظرفیت آنها بهره برداری بیشتری را در شرایط حاضر داشته باشیم.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.