به گزارش ایرنا، تخمه از تنقلاتی است که در برخی از روزهای خاص سال و دورهمی های خانوادگی و دوستانه در سبد خرید خانوارها قرار می گیرد.
یکی از این روزهای خاص، زمان برگزاری مسابقات حساس فوتبال به خصوص دربی دو تیم فوتبالی معروف و مسابقات تیم ملی با تیم دیگر کشورهاست که در این مواقع اعضای خانواده و یا دوستان ترجیح می دهند کنار هم این رقابت ها را با هیجان بیشتر و اغلب با شکستن تخمه آفتابگردان و خوردن دیگر آجیل ها تماشا کنند.
اما در این میان شماری از فروشندگان نیز این روزها را زمان مناسبی برای افزایش بی رویه قیمت تخمه آفتابگردان دانسته و بدون هیچ توجیه و منطقی و تنها به دلیل افزایش استقبال خریداران و به دور از نظارت دستگاه های متولی نرخ این محصول را بالا می برند.
این روزها در بازار تخمه فروشان زنجان نرخ های متفاوت این خشکبار از 190 هزار تا 300 هزار ریال خودنمایی می کند و برخی از فروشندگان حتی برچسب قیمت نیز بر روی کالاهای در معرض فروش خود ندارند و تعدادی نیز شرط انصاف را رعایت کرده و این مهم را انجام داده اند.
در یکی از مغازه های تخمه فروشی انواع تخمه ایرانی هر کیلوگرم از 260 هزار تا 300 هزار تومان به فروش می رسد که فروشنده ادعا می کند تخمه ای که با قیمت بالا به فروش می رسد از نوع چینی است.

** برخی فروشندگان تخمه در شرایط خاص، سوء استفاده می کنند
رئیس بازرسی اتاق اصناف استان زنجان گفت: افزایش تقاضا موجب بالارفتن نرخ می شود و در روزهای خاص از جمله مسابقات فوتبال نیز، شهروندان رشد بی رویه نرخ تخمه آفتابگردان را شاهد هستند.
سیدمشهود شریفی اظهار داشت: با توجه به اینکه تخمه فروشان در زنجان نرخ ثابتی ندارند، بر اساس فاکتور خرید درصدی به قیمت فروش آن اضافه می کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از تخمه فروشان زنجانی در روزهای اخیر که مسابقات آسیایی فوتبال در حال برگزاری است از استقبال مردم از این خشکبار سوء استفاده می کنند و نرخ آن را افزایش می دهند.
رئیس بازرسی اتاق اصناف استان زنجان گفت: این مساله توسط اتاق اصناف مورد بررسی قرار می گیرد.

** بازار تخمه در روزهای فوتبالی داغ است
مهدی کبیری یکی از صاحبان سوپرمارکت های زنجان، اظهار داشت: سعی بر این است که نرخ کالاها تا حد ممکن پایین باشد تا بتوانیم استقبال و رضایت مشتریان خود را جلب کنیم.
وی تاکید کرد: روزهایی که ایران بازی فوتبال دارد بازار تخمه، داغ و قیمت نیز متناسب با کیفیت آن تعیین می شود.
این فروشنده زنجانی اظهار داشت: بنا به باور مشتریان نرخ تخمه در روزهایی که ایران بازی فوتبال دارد، افزایش می یابد در حالیکه چنین نیست.
محمد یارمحمدی یکی دیگر از فروشندگان عمده تخمه در زنجان است که افزود: این روزها بازار خوبی نداریم درحالی که تخمه های موجود در مغازه از 190 تا 230 هزار ریال همه حاصل دسترنج کشاورزان ایرانی است که کیفیت بالایی دارند.
وی یادآورشد: با فروش هر کیلوگرم تخمه آفتابگردان فقط 10هزار ریال سود عاید می شود.

** قیمت تخمه آفتابگردان روزانه افزایش دارد
یکی از شهروندان زنجانی گفت: نرخ تخمه آفتابگردان از نوع داخلی آن روزانه در حال افزایش است که متاسفانه هیچ نظارتی از سوی مراجع مربوطه انجام نمی شود در حالیکه این خشکبار وارداتی نیست تا با نرخ دلار وارد شود و در قیمت آن تاثیرگذار باشد.
لیلا همتی افزود: 2 روز گذشته یک کیلوگرم تخمه ایرانی را 240 هزار ریال خرید و امروز از همان مغازه همان نوع تخمه را به قیمت 260هزار ریال خرید کردم.
وی متذکر شد: اگر بازار به حال خود رها شود نرخ ها لحظه ای رشد می کند و مردم روز به روز متضرر می شوند، مسئولان باید توجه کنند در این روزها بیش از گذشته مسئول هستند و باید نظارت ها و اقدامات پیشگیرانه بیشتری برای جلوگیری از هرج و مرج و آشفته بازار قیمت ها داشته باشند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.