دکتر سید عبدالرضا قریشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی مناسب و همکاری سیستم بهداشتی و درمانی دولت و نهادهای مردمی سکته مغزی را به پنجمین عامل مرگ و میر تقلیل داده اند.
وی اظهار داشت: سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به قسمتی از مغز متوقف شود و در نتیجه نرسیدن خون، سلول های مغز آسیب دیده یا از بین بروند.
قریشی بیان کرد: بسته به محل درگیر شده در مغز این آسیب منجر به علائم مختلفی می شود که می تواند توانایی دست و پا، صورت، راه رفتن و حتی صحبت کردن فرد را مختل کند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در ایران سالانه 100 تا 140هزار سکته مغزی رخ می دهد که در صورت درمان نشدن در فاز حاد (چهار و نیم ساعت اول) 10 درصد منجر به فوت و 30 درصد زمین گیر می شود.
به گفته وی، 70 درصد افراد دچار سکته مغزی نیز شغل خود را از دست می دهند.
وی اضافه کرد: در ایران متوسط سن بیماران سکته مغزی نسبت به میانگین سایر نقاط دنیا پایین تر است.
قریشی افزود: کنترل دیابت، کنترل چربی خون، ورزش منظم، پایین نگه داشتن فشار خون، درمان بیماری قلبی زمینه ای، رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، ترک اعتیاد، الکل، سیگار و قلیان از راه های پیشگیری از سکته مغزی است.
وی بیان کرد: سکته مغزی قابل درمان است و در این ارتباط زمان از اهمیت زیادی دارد که زمان طلایی آن 4.5 ساعت از شروع علایم سکته است.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تزریق داروهای حل کننده خون طی 4.5 ساعت پس اط سکته مغزی شانس بهبودی را تا 30 درصد افزایش می دهد و این موضوع اهمیت زیادی دارد.
وی اظهار داشت: خارج کردن لخته خون با کمک ابزار پیشرفته درمانی شانس بهبودی را بیش از 50 درصد افزایش می دهد و در این میان ضعف ناگهانی نیمه بدن، اختلال ناگهانی در راه رفتن و اختلال در صحبت کردن از علائم مهم بروز سکته مغزی است که باید به آن توجه داشت.
قریشی خاطرنشان کرد: بر این اساس به شهروندان توصیه می شود هنگام مواجه با بیمار دچار سکته مغزی فرد را بلافاصله بهمرکز درمانی منتقل کنند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.