به گزارش ایرنا، عباس ربیعی روز چهارشنبه در مراسم انعقاد تفاهم نامه اعطای جایزه علمی امام حسین(ع) به استعدادهای برتر میان بنیاد نخبگان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: بحث وقف در حوزه علم و فناوری یک موضوع جدیدی محسوب می شود که توسط بنیاد ملی نخبگان کشور نیز مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت ها و نیات واقفین در چارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عنوان سند بالا دستی مطرح شده است و بر این اساس اهتمام جدی بر انجام آن وجود دارد.
ربیعی افزود: با پیگیری بنیاد نخبگان و سازمان امور اوقاف و امور خیریه کشور این مهم در دستور کار قرار گرفته است و با مساعدت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اعطای این جایزه علمی به منظور حمایت از دانشجویان مستعد و واجد شرایط در سال جاری مد نظر قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: هدف از انجام این کار نهادینه کردن وقف در حوزه علم و فناوری است، تا این قدم موثر با استقبال خیرین نیز مواجه شود.
وی اظهار داشت: با انتخاب دانشجویان واجد شرایط دریافت این جایزه علمی از آنان حمایت های مالی خواهد شد و از طرفی حمایت های آموزشی برای دانشجویانی که از طریق بنیاد انتخاب و شناسایی شده اند نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان ادامه داد: طبق آمارهای ارائه شده جهانی دانشگاه های معتبر دنیا رقم هایی در حدود 40میلیارد دلار از ظرفیت های خیرین و واقفان استفاده می کنند که این رقم بسیار بالایی را شامل می شود.
وی یادآوری کرد: این کار موجب شده بودجه دانشگاه های بزرگ وابستگی کمتری به دولت وجود داشته باشد و بطور میانگین 30 درصد دولتی است در حالی که این رقم در کشورمان به بالای 70 درصد می رسد.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان خاطرنشان کرد: جایزه علمی امام حسین (ع) به استعدادهای برتر راهی به سوی توجه جدی واقفین به حوزه علم فناوری و حمایت های ویژه آنان در این حوزه است.

** 2700 موقوفه در استان زنجان ثبت شده است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: تاکنون 2 هزار و 700 موقوفه در این استان به ثبت رسیده که این موقوفات نزدیک 27 هزار رقبه را شامل می شود.
حجت الاسلام جعفر جنتی نیز افزود: هم اکنون استان تهران به عنوان اولین استان متولی با عنوان جایزه علمی امام صادق(ع)، خراسان رضوی با عنوان جایزه علمی امام رضا(ع) دومین استان، و زنجان نیز با جایزه علمی امام حسین(ع) به عنوان سومین استان متولی حمایت از نخبگان کشور، پایان نامه ها، برخی اختراعات، پژوهش ها و برای عملیاتی شدن آنها کمک می کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون در این استان چهار هزار نیت وجود دارد که چه بسا واقفین خیراندیش نیات های مختلفی به اقتضای زمانی داشته اند و حتی برخی از آنها نیز فهم و درک و عمیقی را نشان می دهد.
حجت الاسلام جنتی افزود: با همراهی این اداره کل و بنیاد نخبگان می توان واقفان را به سمت مباحث مورد تاکید رهبری مبنی بر توسعه علوم دانش بنیان که تا حدودی زیادی این مهم در کشورمان نهادینه شده، سوق داد.
وی بیان کرد: بحث دارو درمان در این استان اهمیت زیادی دارد و در این میان هدایت واقفین خیر اندیش به سوی مباحث علمی و حمایت های ویژه از آنان می تواند در این بخش نتایج درخشانی به دنبال داشته باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: اساتید و نخبگان این استان یاوران وقف محسوب می شوند و کمک های آنها می تواند تاثیر بسزایی در برنامه های تدوین شده این بخش داشته باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی نمی تواند در این حوزه ورود داشته باشد بر این اساس می توان از ظرفیت ها و مشارکت خیرین و مردم بیش از گذشته استفاده کرد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.