محمد تقی فتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خلاء نبود اتاق فکر برای استفاده از نظرها و ایده‌های نخبگان و متخصصان استان زنجان درباره پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی بیش‌ از پیش احساس می‌شود که می‌توان از آن به عنوان حلقه مفقوده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در همه استان‌ها و ازجمله این استان بیان کرد.
وی تاکید کرد: راه اندازی اتاق فکر برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و همچنین تدوین برنامه‌های عملیاتی، اثربخش و تبدیل پیشگیری به مطالبه عمومی و گفتمان در جامعه ضروری است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه پیشگیری در حوزه ای بسیار وسیع و گسترده، علمی و تخصصی و مهم‌تر از همه، نیازمند رویکرد بین‌ رشته‌ای است به همین دلیل هیچ ارگان و سازمانی نمی‌تواند به ‌تنهایی از عهده چنین کاری برآید.
فتحی خاطرنشان کرد: لازمه موفقیت در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی، قبل از هر چیز نیازمند تعامل و همکاری با سازمان‌ها سپس جلب مشارکت همه آحاد جامعه و به ویژه جامعه علمی، دانشگاهی، نخبگان و متخصصان استان زنجان است.
وی یادآوری کرد: از طرف دیگر با توجه گستردگی حوزه فعالیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، همچون حوزه‌های قضایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، وضعی، رسانه و دیگر حوزه ها و از طرفی دیگر نیز پیچیدگی، چندبعدی و چندعاملی بودن جرائم، مسائل و آسیب‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد با رویکردهای تقلیل گرایانه و محدود کردن اقدام ها و فعالیت‌های پیشگیرانه به چند کارشناس این معاونت و یا دو سه ارگان و سازمان، دچار روزمرگی خواهیم شد و در عمل نیز اتفاق خاصی در این زمینه محقق نخواهد شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: برای اینکه طرحی جدید را اعمال کنیم نیازمند چرخش پارادایمی و رویکردی نو هستیم که درنتیجه آن، باید نگاه جامع و کلانی به مقوله پیشگیری داشته و بستری را فراهم کنیم تا جامعه علمی، دانشگاهی و همچنین نخبگان و متخصصان استان که در حوزه جرائم و آسیب‌های اجتماعی صاحب‌نظر هستند، بتوانند در زیر چتر گسترده پیشگیری گرد هم جمع شده و از ناظری بی‌طرف و بی‌تفاوت نسبت به جرائم و آسیب‌های اجتماعی، به کنشگران فعال در این حوزه تبدیل شوند.
فتحی با بیان اینکه خلا تشکیل اتاق فکری برای استفاده از نظرات و ایده‌های نخبگان و متخصصان بیش ‌از پیش احساس می‌شود، اظهارداشت: این اتاق حلقه مفقوده معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری همه استان‌ها و زنجان است که تشکیل آن برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و همچنین تدوین برنامه‌های عملیاتی، اثربخش و تبدیل به مطالبه عمومی و گفتمان جامعه ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه تشکیل اتاق فکر یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های ما برای این چرخش پارادایمی به‌حساب می‌آید تا بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل علمی و دانشگاهی برای تدوین برنامه‌های کاربردی و تاثیرگذار و بویژه برنامه‌هایی که با رویکرد بومی و استانی تدوین‌شده باشد، کمک بگیریم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان گفت: تلاش کردیم از افراد توانمند و خوش فکر استان، برای عضویت در این اتاق فکر دعوت کرده و با رویکردی بین رشته ای این افراد انتخاب شده اند.
به گزارش ایرنا،اعضای اتاق فکر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان شامل اعضای شورای شهر، مدرسان دانشگاه ها از جمله جامعه شناسان، جرم شناسان و روانشناسان هستند که از راهکارها و نظرهای عملی و راهبردی آنها در این اتاق استفاده خواهد شد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.