به گزارش ایرنا، برنامه ریزی برای مهار آسیب های اجتماعی بیش از هر چیز نیازمند اطلاعات دقیق و درست از وضع موجود است. بروز نبودن اطلاعات از وضعیت جامعه، اساس برنامه ریزی ها را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند، چرا که همین نشناختن مانعی برای حل مشکلات می شود.
یک جستجوی ساده پیرامون اخبار وضعیت و میزان شیوع مصرف مواد مخدر در رسانه ها و سایت های خبری نشان می دهد دست اندرکاران این بخش در استان زنجان هنوز در نتایج آمار سال 90 متوقف مانده اند.
اعتیاد یکی از آسیب های جدی است که خود عامل و منشا آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی متعددی محسوب می شود، از این رو غفلت از وضعیت آن در جامعه، عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.
البته از سال گذشته چهار موضوع اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و خشونت در اولویت اقدامات لازم برای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان زنجان مد نظر مسئولان قرار گرفته است ولی در این مسیر دل خوش کردن به آمار و اطلاعات غیر واقعی و بروز نشده و یا پنهان کردن اطلاعات واقعی بیش از آنکه چاره ساز حل مسائل باشد، دردی را دوا نخواهد کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در پیگیری خبرنگار ایرنا پیرامون آخرین وضعیت شیوع مواد مخدر در استان برای نخستین بار آمار پنج درصدی را اعلام کرد که تا کنون دست کم در هیچ برنامه خبری عنوان نشده است.
عبد الرضا شهبازی خاطرنشان کرد: همسایگی با کشور افغانستان که 86 درصد میزان تولید تریاک در جهان را دارد، همواره یک تهدید جدی برای ایران بوده است.
وی افزود: طبق نتایج آخرین شیوع شناسی کشور، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان ها بین سنین 15 تا 64 سال، 5.4 درصد و تعداد تقریبی مصرف کنندگان مواد 2میلیون و هشت هزار نفر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: براساس آخرین آمار و اطلاعات نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان ها در این استان حدود پنج درصد در سنین 15 تا 64 سال گزارش شده است.
وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر فقط دولتی نیست و همه مسئولان و مردم باید در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مشارکت فعال داشته باشند، خاطرنشان کرد: هر چند نرخ شیوع مصرف مواد در استان زنجان نسبت به میانگین کشوری پایین است اما این به مفهوم پاک بودن نیست و تهدید آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد در جامعه جدی است.
شهبازی به ضرورت ارتقای آگاهی خانواده ها و فرهنگ عمومی جامعه برای جلب مشارکت فعال مردم در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: براساس تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 باید 25 درصد آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد کشور کنترل و کاهش یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه برنامه ها و تکالیف هریک از دستگاه های اجرایی در جهت مقابله و مهار آسیب اجتماعی اعتیاد در استان در حال پیگیری است، اظهار داشت: استان زنجان طی نیمه اول سال جاری در افزایش اعتبارات برنامه های فرهنگی، پیشگیری و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان و توسعه مشارکت سازمانهای مردم نهاد توفیقات نسبی داشته است، اما در کاهش آسیب های اجتماعی و پیامد های اعتیاد همچنان دغدغدهای جدی وجود دارد.
وی تصریح کرد: یکی از ضعف ها و کمبود ها در پیشبرد اهداف مبارزه با مواد مخدر، فراهم نبودن بسترهای فرهنگی مشارکت فعال خانواده ها و توده مردم در امر پیشگیری، درمان معتادان وهمچنین در حوزه مقابله، ناکارآمدی برخی مواد قانونی مبارزه با مواد مخدر در ضربه زدن به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان و ضعف در مفاد قانون مبارزه با پولشویی است.
وی ابزار امیدواری کرد: با آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و اهتمام ویژه دستگاه های متولی، این نارسایی ها و ضعف ها رفع و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر محقق شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام گرفته در سال 90 میزان شیوع مواد مخدر در استان زنجان، کمتر از یک درصد بود، گفت: وزارت کشور هر سال بر اساس اطلاعاتی که از مرکز رصد این وزاراتخانه دریافت می کند، اعتبار برای مهار آسیب های اجتماعی در استان ها اختصاص می دهد.
مسیح الله سطانی افزود: در حوزه اعتیاد نیز قضیه به همین منوال است و نگاه استانی در آن کم است و برنامه های و اعتبارات ابلاغی بر اساس آخرین اطلاعات انجام می شود.
به گفته معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان هم اکنون 13 مرکز بهبود و بازتوانی و 12 مرکز سرپایی درمان معتادان ر استان زنجان فعال است.
گلنسا آقامحمدی افزود: در نیمه نخست امسال سه هزار و 935 مورد پذیرش در مراکز بهبود و بازتوانی و مراکز درمان سرپایی انجام شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشتته است.
وی از فعالیت یک مرکز کاهش آسیب ناشی از اعتیاد ویژه معتادان پر خطر نیز در شهر زنجان خبر داد و گفت: هم اکنون این مرکز 264 نفر را تحت پوشش دارد و روزانه خدمات متعدد درمانی و بهداشتی به آنان ارائه می دهد.
معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه برنامه جامع و خاصی برای رصد معتادان بهبود یافته وجود ندارد، افزود: حدود 25 دستگاه اجرایی در حوزه پیشگیری و بازتوانی معتادان بهبود یافته مشارکت و فعالیت دارند.
به گفته فرمانده انتظامی استان زنجان، در 6 ماه نخست امسال قریب 977 کیلوگرم انواع مخدر توسط پلیس زنجان کشف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 13 درصد افزایش نشان می دهد.
سردار علی آزادی افزود: در این رابطه یکهزار و 514 نفر دستگیر شدند که این تعداد در مقایسه با 6 ماه نخست پارسال 16 درصد رشد دارد.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.