به گزارش ایرنا، در حالی که جریان نوسان نرخ ارز به شکل غیر قابل پیش بینی به پیش می رود، زنجان روزهای خوبی را در زمینه تجارت خارجی تجربه می کند.
صادرات پنج ماهه ثبت و گزارش شده نشان می دهد که زنجان برای نخستین بار، سهم 2 درصدی را از کل صادرات کشور به خود اختصاص داده است در حالی که سهم جمعیتی آن به 1.03 درصد از کل جمعیت ایران می رسد.
استاندار زنجان این رشد قابل توجه صادرات را ثمره اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی خواند و گفت: این برنامه ریزی و اقدامات سهم 0.86 درصدی این استان را از صادرات کل کشور نشان می دهد.
اسدالله درویش امیری افزود: برخی افراد مدعی بودند که سهم قابل توجه صادرات 328 میلیون دلاری این استان طی پنج ماه مربوط به مواد خام معدنی است، در حالی که سهم معدن به 6 درصد کل این رقم می رسد.
وی اظهار داشت: بیشترین سهم صادرات زنجان مربوط به محصولات صنعتی است و امید می رود روزی خدمات قابل ارائه و دارای ظرفیت صادراتی این استان، سهم 20 تا 25 درصدی در این سبد داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در همین زارتباط گفت: در پنج ماه ابتدای سال جاری 329 میلیون و 701 هزار دلار به وزن 272 هزار و 52 تن کالا با مبدا تولید زنجان صادر شده است.
ناصر فغفوری به مقایسه این عملکرد با آمار صادرات 274 میلیون و 268 هزار دلاری گمرک پرداحت و علت تفاوت آن را را ثبت اطلاعات مربوط به تجارت خارجی واحدهای تولیدی دارای محصول صادراتی و انتشار آن خواند که گاه از دیگر مبادی گمرکی صادر شده اند.
وی افزود: سهم صادرات زنجان طی پنج ماه سال جاری از کشور 1.9 درصد و این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 1.13 درصد است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه نمی توان رشد صادرات را کتمان کرد، گفت: در سبد کالایی این استان تغییری ایجاد نشده است، اما از آنجایی که افزایش نرخ ارز جذابیت ایجاد کرده، تولیدکنندگان تمایل بیشتری برای فروش کالای خود در بازار خارجی پیدا کرده اند.
مهدی رنگ رونا افزود: آمار و مستندات نشان می دهد که سال گذشته در همین روزها نرخ هر تن شمش روی در بازار جهانی، سه هزا رو 400 دلار بود در حالی که این رقم این روزها به 2 هزار و 300 دلار بازگشته است.
وی اظهار داشت: بیشتر کشورهای که طرف معامله صادرکنندگان زنجانی هستند، از قوانین پولشویی تبعیت می کنند، از همین رو صادرکننده باید شماره حساب شفاف و دقیقی را اعلام کند تا معامله انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان هم در این باره گفت: صادرات یک فرآیند و پروسه بلند مدت است و نمی توان به استناد آمار ماه های گذشته ذهنیت افزایش صادرات را ایجاد کرد.
غلامحسین جمیلی تاکید کرد: بدون شک در گذشته برنامه ریزی هایی رخ داده و امروز ثمره آن را می بینیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بنا به اقتضائاتی که در کشور پیش آمده، امروز شاهد رشد صادراتی در کشور و استان زنجان هستیم که ثمره نوسانات نرخ ارز و از دست رفتن ارزش پول ملی است.
جمیلی اظهار داشت: به شکل طبیعی در این شرایط عده ای از تولیدکنندگان شروع به صادرات محصولات تولیدی خود می کنند و این در روند صادرات موثر دیده می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: نکته دیگری که باید به خاطر داشت، افزایش سهم صادراتی محصولات کشاورزی است که توانسته رشد کند و فرصت های جدیدی را به دست آورد.
صادرات یکی از مقوله های مورد توجه رشد تجارت خارجی و بهبود وضعیت اقتصادی به شمار می آید و تحلیل نتایج و آمار موجود بدون شک می تواند چشم انداز روشن تری از آینده تولید و صادرات استان زنجان در اختیار مسئولان قرار دهد.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.