انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک ریاست جمهوری امارات، روز شنبه در این باره نوشت: پس از بیش از یک سال درگیری‌های نظامی و پیامدهای ناگوار انسانی و سیاسی، منطقه به مسیری متفاوت نیاز دارد که به نفع کار دیپلماتیک و راه‌حل‌های سیاسی باشد و به سمت کاهش تشدید و رویارویی به نفع کانال‌های ارتباطی و گفت‌وگو پیش برود.

پایگاه خبری جماران: محکومیت حملات اسرائیل به ایران توسط کشورهای عربی نشان دهنده نگرانی عمیق آنها در مورد تشدید تنش در منطقه است. سی ان ان در گزارشی کوتاه در این باره می نویسد: بسیاری از کشورهای عربی حملات اسرائیل به ایران را به نشانه نگرانی از تشدید بیشتر تنش در منطقه محکوم کرده اند. وزارت خارجه امارات متحده عربی بدون ذکر نام اسرائیل، «نگرانی عمیق» خود را نسبت به ادامه تشدید تنش ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، عربستان سعودی، رقیب تاریخی ایران در منطقه، نامی از اسرائیل نبرد، اما «هدف‌گیری نظامی» ایران را به‌عنوان «نقض حاکمیت آن» و نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد. قطر و کویت به طور جداگانه حملات اسرائیل را محکوم کردند و مصر نیز نسبت به تشدید تنش در منطقه ابراز نگرانی عمیق کرد.

کشورهای عربی خلیج فارس متحد آمریکا مانند عربستان سعودی و امارات، دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان، در سال‌های اخیر سیاست‌های خارجی خود را از درگیری دور کرده‌اند تا در خدمت منافع اقتصادی خود باشند. این باعث شده است که آنها روابط خود را با دشمنان سابق مانند ایران ترمیم کنند.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک ریاست جمهوری امارات، روز شنبه در این باره نوشت: پس از بیش از یک سال درگیری‌های نظامی و پیامدهای ناگوار انسانی و سیاسی، منطقه به مسیری متفاوت نیاز دارد که به نفع کار دیپلماتیک و راه‌حل‌های سیاسی باشد و به سمت کاهش تشدید و رویارویی به نفع کانال‌های ارتباطی و گفت‌وگو پیش برود.

کشورهایی در سراسر خاورمیانه که از لحاظ تاریخی ایران را به عنوان دشمن اصلی منطقه ای خود می دیدند، پیش از حملات اسرائیل، ترجیح دادند جمهوری اسلامی را وارد دیپلماسی فشرده کنند.  عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران طی ماه گذشته برای دیدار با رهبران منطقه به سراسر خاورمیانه سفر کرد. چند روز پیش از حمله اسرائیل، عراقچی مدعی شد که از چندین کشور تضمین داده است که حریم هوایی آنها توسط اسرائیل برای حمله استفاده نخواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.