ظهر امروز چهارشنبه ۶ تیر ماه، به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، نشست خبری دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان با اصحاب رسانه خوزستان در خصوص شرح عملکرد این دستگاه، در سالن جلسات مهمانسرای شهید رجایی استانداری برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، حسین لامی زاده با برجسته خواندن نقش آموزش در بحث آسیب های اجتماعی،  عنوان کرد: تلاش ما، ایجاد اتفاقی نو و پرهیز از کلی گویی، انجام‌ کار تخصصی و علمی و استفاده از توان دستگاه های اجرایی در برخورد با آسیب های اجتماعی است. همیشه، آسیب ها جلوتر از ما بوده اند، بدین روی بهتر است بجای لفظ پیشگیری، از کنترل کاهش آسیب های اجتماعی، استفاده کنیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان افزود: به تمام نخبگان، مدیران کارآمد و دلسوزان جامعه در بحث آسیب های اجتماعی نیاز داریم. ما شورای هماهنگی هستیم و باید دستگاه های اجرایی دیگر اعم از بهزیستی، ارشاد، دانشگاه علوم پزشکی و به خصوص سازمان ورزش و جوانان در جهت همکاری با ما به میدان بیایند.

وی اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اعتیاد اساسی ترین آسیب اجتماعی است، ۶۵ درصد از جرائم، مستقیم یا غیر مستقیم به اعتیاد مربوط است. زمانی میگفتیم اعتیاد حاصل بیکاری و بی سوادی است در حالی که اکنون آمار قشر مرفه و تحصیل کرده، در این معضل اجتماعی قابل ملاحظه است. مشکل اینجاست، که ما نتوانسته ایم دانش و آگاهی لازم را به مخاطبین خود در بحث آسیب های اجتماعی بدهیم؛ چرا که اولویت خانواده ها در وضعیت کنونی، تامین معیشت است. وقتی معیشت بر تربیت پیشی می گیرد نتیجه آن این حجم از آسیب های اجتماعی میشود که شاهد آن هستیم.

لامی زاده ادامه داد: نقش خانواده و مدرسه بسیار مهم است و نقش پرورش از آموزش در مدارس بسی مهمتر رخ می نماید. آگاهی و دانش حرف اول را می زند. اگر توانستیم به جوان و نوجوانمان بیاموزیم که این مواد زندگی، موقعیت، و عزت تو را گرفته و به ذلت می کشاند، درست عمل کرده ایم. مشکلات باید به صورت واقعی طرح شوند. اگر عملکرد دستگاهی خوب نیست یعنی در برنامه ریزی، اجرا و نظارت خوب عمل نکرده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان تصریح کرد: در طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها و پیش سازه ها که در جلسه شورای هماهنگی با حضور شریعتی، استاندار خوزستان مطرح  و به دستگاه ها ابلاغ شد، وظایف تک تک دستگاه ها مشخص است؛ بر همین اساس مدیران باید گزارش عملکرد سه ماهه بدهند و میزان بازدهی آن ها بررسی شود.

وی افزود: در موضوع کاهش دسترسی به مواد نیز با همکاری نیروی انتظامی،  اداره اطلاعات و دادگستری موفق به کشف ۴ تن مواد مخدر شده ایم که با ۹ ماهِ سال ۹۶ برابری می کند. با دسترسی به مواد نمی شود زیاد کلنجار رفت، چون کسانیکه مقابل ما قرار دارند، آدم های باهوشی هستند و هر روز نوع جدیدی از مواد را به بازار عرضه می کنند و تجارت مواد مخدر پس از تجارت اسلحه از پر درآمدترین مشاغل کاذب است.

لامی زاده بیان کرد: برای مدارس نقشه راه تهیه کردیم و با یک کار نرم افزاری و شناسایی نقاط در معرض مواد مخدر و مدارس نزدیک آن ها، نقاطی روی این نرم افزار به رنگ های سفید، زرد و قرمز کشیده ایم که نشان دهنده میزان آثار مواد در آن‌ مدرسه می باشد. وقتی مدارس هدف مشخص شدند اعتبار تخصیص داده میشود تا آن مدرسه از نقطه قرمز به زرد و سپس به سفید که شرایط ایمن هست ارتقا پیدا کند. این کار اولین بار در کشور، در استان خوزستان انجام شده است که بسیار ارزشمند است. طرح بعدی، طرح توانمند سازی دانش آموزان پایه اول و دوم متوسطه است، که متولی آن آموزش و پرورش می باشد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان ادامه داد: ۲۵۰۰۰ دانش آموز تحت پوشش این طرح هستند که به همراه اولیای آن ها، نزدیک به ۷۵۰۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته اند، که ارزیابی آن توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت میگیرد.

وی همچنین در مورد کارگران و کارخانه های تولیدی گفت: تا کنون هیچ فردی، در این مدت ۲ سال خدمت من، در کارخانجات وجود ندارد که به دلیل آسیب های اجتماعی از اعتیاد اخراج شده باشد. کارگران بیمار به مواد مخدر در مدت زمان درمان حقوق دریافت کرده و پس از بهبودی کامل بر سر کار خود باز می گردند. اساتید دانشگاهی در این راه پشتیبان علمی ما هستند.

لامی زاده با تصریح اینکه خوزستان استان پر چالش و پر تلاطمی است و مدیری که در بحث آسیب های اجتماعی، بی تفاوت باشد در دستگاه اجرایی تحت نظر من جایی ندارد، عنوان کرد: کمیته اتاق فکر، کمیته مقابله با عرضه، با اجرای طرح های کرامت ۱ و ۲ با همکاری سپاه پاسداران، کمیته درمان، با بیش از ۱۰۰ کمپ ترک اعتیاد و ۱۵۰ مرکز متادون درمانی، کمیته مشارکت های مردمی، کمیته فرهنگی و کمیته شناسایی اموال، همگی در جهت نیل به اهداف شورا در تلاش هستند.

وی افزود: طرح دیگری که از بهبود یافتگان مواد مخدر حمایت می کند، پرداخت وام  به کارفرما یا پشتیبانی است که با کار آفرینی این افراد را جذب بازار کار می کند و به ازای هر نفر از این افراد که به کار دعوت شوند، ۳۰ میلیون تومان وام با یک سال تنفس پرداخت می شود که نکته مثبتی است.

لامی زاده در پایان با اشاره به افتتاح اولین مرکز ترک اعتیاد بانوان در استان خوزستان و دومین مرکز کشوری، در تاریخ سوم تیر ماه سال جاری، با حضور استاندار خوزستان، خاطرنشان کرد: برنامه اجتماع درمان مدار یا TC در درمان اعتیاد یک برنامه غیر دارویی است که مراجعان آن به صورت اقامتی و شبانه روزی به مدت حداقل ۳ تا ۶ ماه، در فرآیند درمان خود و سایر بیماران مشارکت دارند. کار اصلی این مرکز، جداسازی این افراد از مجموعه فضای قبلی زندگیشان و قرار دادن آن ها در یک محیط یادگیرنده و ساختارمند است تا زندگی سالم و بدون مواد را فرا گیرند.

در پایان نیز، بهزادی نیا، رئیس مرکز ترک اعتیاد بانوان در خصوص مرکز تحت سرپرستی خود توضیحاتی داد.

2

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.