به گزارش ایرنا غلامرضا فروغی نیا شامگاه چهارشنبه در آیین نقد و بررسی کتاب 'پشت ابرهای خاکستری'(یادنامه سردار شهیدعلی هاشمی) در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، گفت: گردآوری این کتاب به عنوان یک سند تاریخی چند سال پس از شهادت شهید هاشمی شکل گرفت و این کار 2 سال آن به طول انجامید.
وی ادامه داد: انگیزه اساسی تالیف کتاب، به دست دادن یک سند یاروایت مستند درباره نقش و شخصیت بی بدیل این شهید بود چراکه پس از بازگشت پیکر مطهر این شهید روایتها و حرف وحدیث هایی پیرامون ایشان در محافل شکل می گرفت که با واقعیت هم خوانی نداشت و این موضوع مسئولیت همسنگران وی را بیشتر از گذشته مطرح کرد.
این مولف توضیح داد: وقتی واقعیت ها از زبان شاهدان اصلی یک رویداد به صورت مکتوب انعکاس پیدا کند این روایت برای خوانندگان و کسانی که در آینده از این کتاب به عنوان منبع استفاده کنند منطقی تر است تا این که روایات درباره او با واسطه به مخاطب برسد.
وی بیان کرد: در این کتاب نشان دادیم که شهید علی هاشمی انسانی واقعی و برخاسته از میان مردم خوب حصیر آباد اهواز است ،جایی که بسیاری از افراد آن میتوانستند روزی یک علی هاشمی دیگر باشند، شخصیت نشان داده شده از این شهید در کتاب، شخصیتی کاملا ملموس، واقعی و قابل دسترس است .

***کتابی به دور از فانتزی های رایج
یک منتقد ادبی نیز دراین نشست گفت: هر چقدر که اهالی کتاب در رثای شهدا بنویسند کار آنچنانی نکرده اند و اگر همه دنیا برای شهدا قلم به دست گیرند باز هم می گوییم در برابر شهدا تسلیم هستیم چراکه آنها در مقام کشف المحبوب هستند.
قاسم آهنین جان توضیح داد: کتاب تالیف شده را کتاب خوبی می دانم چراکه خارج از تزیینات و فانتزی های رایج انجام شده و فضای کتاب صادقانه است و روایتها بدون دخل و تصرف و مستند برای مخاطب آورده شده اند.
وی تاکید کرد: با توجه به جایگاه و نقش شهید علی هاشمی، چاپ این کتاب در واقع به تکمیل بخشی از تاریخ دفاع مقدس کشور کمک کرده است.
این منتقد ادبی با اشاره به این که آنچه این کتاب به جای گذاشته بخشی از تاریخ است اظهار کرد: یکی از رسالت های اهل قلم ثبت وقایع تاریخی است؛ وقایعی که به رشد و شکوفایی نسل آینده کمک می کند و می تواند بیماری رخوت را از ما دور کند.
وی گفت: علی هاشمی اسطوره ای بود که پس از بازگشت پیکرش همه کشور یک بار دیگر تحت تاثیر شخصیتش قرار گرفت و موجی در کشور به راه افتاد.
آهنین جان ادامه داد: امیدوارم اینگونه کارها تداوم داشته باشد و بتوانیم جمال و کمالی که در این شهید بوده است را مانند تذکره نویسان قدیمی به رشته تحریر درآوریم چه کسی می تواند بگوید شهدای جنگ تحمیلی از عرفا کتاب های عطار نیشابوری پایین تر هستند؟
در پایان این آیین از مولف کتاب تقدیر شد.
به گزارش ایرنا دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با شرکت 538 ناشر کشوری و 17ناشر تخصصی خارجی در خوزستان روز چهارشنبه در اهواز گشایش یافت.
این نمایشگاه از 25 تا 30بهمن جاری صبح ها و بعدازظهرها در نمایشگاه بین المللی اهواز برپاست.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.