به گزارش ایرنا محمدرضا جعفری روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد:خوزستان از نظر ارزش کالای صادراتی در رتبه دوم و از نظر وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و در بخش واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از نظر وزنی رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

*افزایش 23 درصدی صادرات غیرنفتی
وی افزود: صادرات غیر نفتی خوزستان در 10 ماه سال 1396 به وزن 15 میلیون و 405 هزار و 601 تن و ارزش بیش از 197 هزار و 682 میلیارد ریال معادل پنج میلیارد و 890 میلیون دلار بوده است.
ناظر گمرکات خوزستان همچنین از افزایش 25 درصدی درآمد گمرکات خوزستان و افزایش 23 درصدی صادرات غیرنفتی در 10 ماه سال 1396 نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.
وی اظهار کرد:عمده اقلام صادرات شامل محصولات شیمیایی، پتروشیمی، پلی اتیلن، آهن و فولاد، میوه و تره بار، مصنوعات پلاستیکی، گاز بوتان، سنگ آهن، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی، لبنیات و مصالح ساختمانی است که امارات متحده عربی، چین، عراق، سنگاپور، هند، تایلند، مالزی، ترکیه، تایوان و کنیا کشورهای عمده صادراتی از خوزستان به شمار می روند.

** چهار میلیون و 15 هزار و 371 تن صادرات به عراق
ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در 10 ماه امسال به وزن چهار میلیون و 15 هزار و 371 تن و به ارزش یک میلیارد و 537 میلیون و 665 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی سه درصد کاهش و از نظر ارزشی افزایش داشته است.
وی گفت: در این مدت پنج هزار تن پرتقال از مرز شلمچه و 536 تن از مرز چذابه به عراق صادر شد که تولید بخشی از آن مربوط به سایر استان ها است.

** الکترونیکی کردن گمرک زمینه تسریع و بهبود فضای کسب و کار
وی به محیط کسب و کار امن که لازمه توسعه اقتصادی است به عنوان شعار روز جهانی گمرک در سال 2018 اشاره کرد و گفت: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و تاکید دولت مبنی بر الکترونیکی کردن گمرک به منظور تسریع و بهبود فضای کسب و کار اقدامات موثری صورت گرفته که امسال منجر به افزایش 23 درصدی صادرات خوزستان شده است.
جعفری بیان کرد: هم اکنون خدمات گمرکی به صورت الکترونیکی در دفاتر مربوطه و با دسترسی به سامانه مربوطه انجام می شود که این امر در راستای سهولت خدمات دهی و به حداقل رساندن مراجعات حضوری ، یک گام موثر بوده است.
وی گفت:واحدهای تولیدی برای صادرات با تکمیل کردن اظهارنامه خود از مزایایی چون معافیت چهار درصد مالیات، بهره مندی ازتسهیلات الکترونیک،وصدور مجوز حمل یک سره کالابهره مند می شوند.
جعفری اظهارکرد: گمرک اطلاعات لازم از جمله مانیفست و ثبت سفارش را به صورت الکترونیک دریافت می کند تا زمان رسوب کالا در گمرک از بین رفته و استفاده از تسهیلات حمل یکسره شود.

** حذف توزین در گمرک های مقصد
وی تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک را یکی دیگر از خدمات موثر به شهروندان و تجار برشمرد و گفت: کنترل سیستمی سبز یک، انجام یک بار توزین برای مسیرهای سبز و زرد و حذف توزین در گمرک های مقصد از جمله مزایایی بوده که زیرساخت های آن در مبادی مرزی خوزستان فراهم شده است.

** معافیت مالیاتی 80 درصدی واردات گوشی همراه به شرط ثبت اطلاعات و طرح ریجستری
جعفری با اشاره به معافیت مالیاتی 80 درصدی برای وارد کردن گوشی همراه توسط خانواده ها به کشور گفت: مسافران به محض وارد شدن به کشور باید اطلاعات گوشی همراه خود را در سامانه مربوطه وارد کرده و کار ریجستری آن را انجام دهند و در غیر این صورت گوشی همراه آنها پس از 30 روز غیر فعال می شود.
وی حذف پروانه های کاغذی، راه اندازی بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی، اظهارنامه الکترونیکی، سامانه جامع گمرک، مانیفست الکترونیکی کالاهای ترانزیتی، ردیابی الکترونیکی کارت های بازرگانی یک بار مصرف و درب خروج هوشمند را از اقدامات لازم برای مبارزه با قاچاق کالا برشمرد.
ناظر گمرکات خوزستان گفت: همچنین الکترونیکی شدن صدور قبض انبار، تجهیز گمرکات به امکانات پیشرفته ایکس ری، کارشناسی مجازی، الکترونیکی شدن بیمه ها، نظارت و بازرسی و توزین هوشمند و بایگانی دیجیتالی نیز از دیگر اقدامات انجام شده گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

** بهره برداری از سه طرح گمرکی خوزستان در دهه فجر
جعفری اظهار کرد:بهره برداری از سامانه اظهار پیش از ورود کالا، سامانه خدمات به واحدهای تولیدی، و تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک از جمله طرح هایی بود که در بهمن امسال به بهره برداری رسید.

**تردد کامیون های صادراتی در ایام اربعین نیازمند توسعه زیرساخت جاده ای
وی یکی دیگر از اقدامات لازم در سهولت امرصادرات را توسعه زیرساخت های جاده ای در خوزستان برشمرد و گفت: تردد روان کامیون های صادراتی از مرز چذابه و شلمچه در ایام اربعین نیازمند احداث جاده مجزا و توسعه زیرساخت لازم بوده تا در این ایام مسیر تردد کامیون ها باز باشد.
ناظر گمرکات خوزستان به بحث دریافت عوارض از خودروهای اروندی اشاره کرد و گفت: گمرک خوزستان نقشی در تصمیم‌ گیری برای دریافت عوارض از خودروهای اروندی ندارد.
7152/ 6037
خبرنگار: محمدرضاخبازان ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.