به گزارش ایرنا آیت ا... محسن حیدری در خطبه های نماز جمعه این هفته اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر اظهار کرد: مهاجرت بی رویه وگسترده روستاییان به مناطق حاشیه نشین، افزوده شدن گرد و غبار و خشکیده شدن تالاب ها و مشکلات امنیتی از دیگر عواقب انتقال آب خوزستان است.
وی افزود: خوزستان جلگه مساعدی است که اگر ایده رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای 2 میلیون هکتار عملی شود خوزستان می تواند 160 میلیون ایرانی را سیر کند و کشور ایران را در مقابل همه مشکلات بیمه کند.
آیت ا... حیدری ادامه داد: آیت ا... موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان و برخی نمایندگان مجلس 2 هفته پیش در جلسه شورای اداری خوزستان با حضور معاون اول رییس جمهوری حرکت خوبی انجام دادند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام جمعه ما مسایل مهمی را در خصوص انتقال آب و پیامدهای وحشتناک آن، بیکاری و تبعیض در استخدام نیروها و مسایل مربوط به نیشکر مطرح کردند که باید حمایت شود.
وی بیان کرد: به تازگی برخی مسئولان از جمله رییس سازمان محیط زیست کشور اظهاراتی غیر کارشناسانه در خصوص آب های خوزستان مطرح کردند و در نامه محرمانه که به رییس جمهوری و مصاحبه با مطبوعات عنوان کردندکه خوزستان آب مازاد زیادی دارد بنابراین اشکالی ندارد که آب آن به جاهای دیگر منتقل شود.
آیت ا... حیدری گفت: از نظر کارشناسان مشخص است این اظهار نظرها غیر کارشناسانه، غیر واقعی و دروغ محض است که یا ناشی از بی اطلاعی و یا نیات دیگری است.
خطیب جمعه اهواز ادامه داد: اگر آب خوزستان اضافه است پس چرا وزارت نیرو تا حالا حاضر نشده مجوز برداشت آب برای 229 هزار هکتار طرح رهبر معظم انقلاب را بدهد و یا چرا سازمان آب و برق به کشاورزان خوزستانی اجازه برداشت آب برای کشاورزی در تابستان نمی دهد؟
وی بیان کرد: چرا بسیاری از نقاط تالاب های هورالعظیم و شادگان خشکیده و 600 هزار هکتار در خوزستان خشکیده و منبع گرد و غبار شده و نخیلات شادگان در حال خشکیده شدن و نخیلات آبادان و خرمشهر در معرض نابودی هستند؟
آیت ا... حیدری گفت: بنا براین حرفی که این مقام مسئول زده غیر مسئولانه است و جا دارد از مردم خوزستان عذرخواهی کند چون توهین به مردم خوزستان بوده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: معنا ندارد درحالی که خوزستان مشکل جدی آب دارد برای همه برداشت های قبلی که سازمان محیط زیست در زمان گذشته نمی توانست از جهت قانونی مجوز بدهد ، مجوز صادر کرده است.
وی گفت: آخرین مجوزی که داده شده برداشت 200 میلیون مترمکعب آب از خوزستان و مصرف برای باغات پسته رفسنجان است در حالی که کشاررزان خوزستان به آب نیاز جدی دارند.
آیت ا... حیدری بیان کرد: اینکه برخی مسئولان می گویند آبی که برداشته شده فقط برای مصارف شرب استفاده می شود دروغ محض است و این مسئولان باید توبه کنند.
امام جمعه موقت اهواز افزود: آب هایی که برای مصرف شرب چهار استان لازم است در حدود 400 تا 500 میلون مترمکعب در سال است در حالی که هم اکنون یک میلیارد و 284 میلیون متر مکعب برای کشاورزی و شلتوک و نیز برای صنعت می برند.
وی اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو به این مسایل اکتفا نکرده و به تازگی طبق اطلاعاتی که از وزارت نیرو رسیده برنامه های خطرناکی برای خوزستان دارند و خواب های وحشتناکی دیده اند.
امام جمعه موقت اهواز گفت: طبق نظر کارشناسان باید از حوضه کارون و دز 18 میلیارد مترمکعب آب برای مصارف شرب و کشاورزی ، محیط زیست، جنگل ها و صنعت به خوزستان وارد شود اما وزارت نیرو می خواهد فقط هشت میلیارد تخصیص دهد و 10 میلیارد را به جاهای دیگر ببرد.
خطیب جمعه اهواز بیان کرد: طبق نظر کارشناسان از کرخه سه میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب باید به خوزستان بیاید در حالی که 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: حوضه هندیجان یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب لازم دارد اما وزارت نیرو فقط 565 میلیون مترمکعب تخصیص داده است.
آیت ا... حیدری خاطرنشان کرد: ما از رییس جمهوری می خواهیم جلوی برنامه های وزارت نیرو را بگیرد چون درغیر اینصورت تبعات وحشتناکی به دنبال این سیاست های غلط ایجاد می شود.
خطیب جمعه اهواز گفت: با بصیرت مردم و وحدت در بین نخبگان، مردم و فعالان محیط زیست، هیچ دولت و وزارتی نمی تواند به این اهداف خطرناک برسد.
وی در ادامه خطبه ها، به توطئه جدید آمریکا و صهیونیست ها در زمینه انتقال پایتخت رژیِم اشغالگر به قدس اشاره کرد و گفت: این اقدام سرپوشی بر عجز و شکست های پی در پی آمریکا و صهیونیست ها نسبت به خواب و خیال هایی که در خاورمیانه داشتند بود، و با پیروزی مقاومت اسلامی به شکست مفتضحانه دچار شدند؛ آنها با عکس العمل مردم دنیا روبرو شدند و دیر یا زود پشیمانی خود را اعلام می کنند و نمی توانند به مقاصد شیطانی خود برسند.
آیت ا... حیدری در ادامه اظهار کرد: دنیا باید در مقابل آل سعود جنایتکار بایستد؛ مقاومت انصارا... یمن به جاهای خوبی رسیده و با ساخت موشک با برد یک هزار کیلومتر، ریاض را هدف قرار دادند و 2 سه روز پیش کاخ پادشاه عربستان در ریاض مورد اصابت موشک قرار گرفت.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی اشاره کرد و گفت: این سپاه در سال 1363 به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد و سپاه فرودگاه و سپاه حفاظت هواپیمایی مجاهدات بزرگی انجام دادند و بیش از 133 مورد هواپیما ربایی را خنثی کردند.
وی همچنین نهم دی سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1358 گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد روزی جشن پایان بیسوادی را داشته باشیم.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.