رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شوشتر از تبدیل شدن خانه مقدم شوشتری به نگارخانه و سفره خانه سنتی خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌محمد چهارمحالی با اعلام این خبر اظهار داشت: عملیات مرمت این بنای تاریخی پایان یافته و این مکان به زودی به نگارخانه و سفره‎خانه سنتی تبدیل خواهد شد.
 
چهار محالی افزود: خانه مقدم از خانه‎‏های ارزشمند و تاریخی شوشتر به شمار می‎رود که در یکی از محله‎های قدیمی این شهرستان به نام عبدالله بانو واقع شده است. این خانه در دوره قاجار متعلق به تاجری شوشتری به نام مقدم بود که از خانواده‎های شناخته ‎شده در شوشتر هستند و املاک زیادی از جمله کاروانسرای مقدم از این خانواده در محله عبدالله بانو وجود دارد.
 
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد: خانه مقدم  در مجاورت ساباط ‎مقدم که به ثبت ملی رسیده، قرار دارد. این خانه دارای چهار طبقه است که دو طبقه آن در زیرزمین قرار گرفته است و دو طبقه دیگر آن شامل طبقات همکف و اول هستند.
 
وی درخصوص ثبت این بنا در فهرست آثار ملی نیز عنوان کرد: خانه مقدم هنوز ثبت ملی نشده اما قرار است طی هفته‎ آینده با همکاری پایگاه سازه‎های آبی شوشتر نقشه بنا تهیه و نسبت به ارایه گزارش آن برای ثبت در فهرست آثار ملی اقدام شود.
 
چهارمحالی خاطرنشان کرد: خانه مقدم توسط یکی از اهالی شوشتر به صورت خانوادگی تملک شد و خودشان نیز عهده‎دار هزینه‎های مرمت آن شدند و قرار است تا با افتتاح نگارخانه و سفره‎خانه سنتی در این مکان، حدود 15 نفر نیز به صورت مستقیم وارد فضای کسب‎ و کار شوند.
 
وی با اشاره به این ‎که طبقات زیر زمین این خانه تاریخی شامل شبستان و شوادون است و بخش شوادون قرار است به نگارخانه تبدیل شود، تصریح کرد: از آن‎جا که شوشتر دارای دانشکده هنر است، دانشجویان این رشته نیازی اساسی به وجود یک نگارخانه ایده‎آل دارند تا بتوانند آثار نقاشی و گرافیکی خود را ارایه دهند که با افتتاح این نگارخانه که یک ابتکار جدید در راه‎اندازی و تغییر کاربری خانه‎های تاریخی محسوب می‎شود، بخش عظیمی از مشکلات دانشجویان و هنرمندان تجسمی شهرستان در این خصوص حل خواهد شد. 
 
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با تأکید بر این‎که خانه مقدم به لحاظ معماری، بنایی بسیار زیبا است اضافه کرد: سعی بر آن بوده که این خانه  اصالت و فرم تاریخی خود را حفظ کند.
 
وی ابراز امیدواری کرد خانه مقدم شوشتر تا پیش از نوروز 1397 به بهره‎برداری برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.