اسماعیل شعبانی دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی هندیجان به نحوی است که از یک سو به دلیل قرارگیری در کنار دریا دارای شرجی های تا 98 درصد و از سوی دیگر به علت قرارگیری چند کانون ریزگرد در این شهرستان، ریزگردهایی با شدت بالا را در ماه های مختلف سال و به نوبت تجربه می کند.
وی گفت: از ابتدای خرداد ماه با شروع جریان های باد جنوبی از سمت خلیج فارس این شهرستان درگیر شرجی های زیاد و از ابتدای پائیز با عبور جریان های بادی از سمت شمال و شمال غرب و عبور از هور هندیجان، شاهد هجوم ریزگرد فراوانی به این شهرستان هستیم.
شعبانی ادامه داد: بخش دیگری از ریزگردهای هور هندیجان با عبور از روستاها وارد کانون ریزگرد دهنو می شود و پس از تقویت، جریان ریزگرد از جنوب وارد شهر هندیجان شده و تاسسیات برق این شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهد.
مدیر توزیع برق هندیجان گفت: علاوه بر کانون های ریزگردی که در این شهرستان وجود دارد، توسعه و گسترش فعالیت شرکت های آبیاری و زهکشی در یکساله اخیر در راست رودخانه زهره به منظور تسطیح اراضی موجب سستی و روان شدن خاک و حرکت آن با کوچکترین باد شده و زمینه تشدید پدیده ریزگرد را فراهم نموده، به نحوی که خود این اراضی به کانونی برای برخاستن گرد و خاک تبدیل شده اند.
وی با بیان اینکه در 8 سال اخیر هیچ گونه قطعی برق بلند مدتی در هندیجان رخ نداده بود گفت: در چند سال گذشته شبکه برق شهری هندیجان، ریزگرد و شرجی های بسیار بالایی را تحمل کرده و هیچونه قطعی بلند مدتی نداشته است، اما تشدید پدیده ریزگرد از سطح اراضی تسطیح شده در یکسال اخیر عامل اصلی در خاموشی اخیر و قطع برق مشترکان این شهرستان بوده است.
شعبانی با بیان اینکه این شهرستان دارای 310 کیلومتر خط روستایی است ادامه داد: ریزگردها به خصوص در بخش روستایی به شدت مشکل ساز می شود و گاهاً شاهد سوختن پایه های برق در مسیر جاده ها، به علت اتصال الکتریکی ناشی از ریزگردها می باشیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای پایداری برق در شنبه شب توسط پرسنل این اداره صورت گرفت افزود: شدت رطوبت و ریزگرد به حدی بود که علیرغم خطرات زیادی که وجود داشت، از همان شب کار شستشوی برخی مقره ها را آغاز تا توانستیم صبح یکشنبه برق کلیه مناطق شهر وصل شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال 4 بار خطوط شهری و 2 بار خطوط روستایی بطور کامل شستشو شده اند گفت: چنانچه وضعیت فعلی کانون های ریزگردی که در نزدیکی شهرستان هندیجان وجود دارد مدیریت نشود و فعالیت تسطیح اراضی به این صورت ادامه و این زمین ها هر چه سریعتر زیر کشت نروند، شستشو تنها یک راه حل موقتی است و باید فکری به حال عامل اصلی قطعی برق که همان ریزگردها است صورت گیرد.
مدیر توزیع برق هندیجان ادامه داد: در تابستان با وجود شرجی بالای 98 درصد با دلیل جریانات جنوب و فاقد ریزگرد هیچگونه قطع برقی نداشتیم اما ورود باد پاییزی از سمت شمال به همراه هجوم ریزگرد و شرجی یکباره ای که از پایان هفته گذشته به یکباره رخ داد موجب اخلال در برق این شهرستان شد.
وی گفت: 4 خودروی مقره شور از روز یکشنبه کار شستشوی مجدد کلیه مقره های این شهرستان را آغاز کرده اند و کلیه مقره ها نیز از لحاظ فیزیکی بررسی شده، سالم و نیازی به تعویض ندارند.
شعبانی افزود: هیچگونه مشکلی از لحاظ تجهیزات نداریم و تنها دغدغه ما که امیدواریم فکری به حال آن شود کانون های ریزگرد و به خصوص بخش اراضی طرح آبیاری و زهکشی است که در حال حاضر دارای خاکی روان و غیر پایدار می باشند.
وی در پایان با تقدیر و تشکر از صبر و شکیبایی شهروندان گفت: مجموعه پرسنل برق شهرستان هندیجان از هیچ کوششی برای حفظ و پایداری برق مشترکان مضایقه نخواهند کرد.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته است.
شرجی به همراه ریزگرد در شنبه شب هفته جاری موجب قطع برق در شهرستان هندیجان شد که بلافاصله با تشکیل ستاد مدیریت بحران و شستشوی مقره ها، صبح روز یکشنبه برق شهری و روستایی وصل شد.
7163/6064
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.