داوود آقایی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این طرح از هشتم آبان جاری آغاز و تا 30آبان ادامه دارد.
وی گفت: این 2 سرشماری با همکاری 11 نفر عوامل اجرایی و با مراجعه به 451 نمونه طرح صید و آبزی پروری، و 23 نمونه طرح قارچ انجام می شود.
وی اضافه کرد: در ایران پرورش قارچ در سال های اخیر توسعه چشمگیری یافته و در این زمینه سرمایه گذاری قابل توجهی نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: در خوزستان از هر نظر، زمینه لازم برای توسعه هر چه بیشتر این فعالیت وجود دارد و سرمایه گذاری در این زمینه می تواند نقش بسزایی در اشتغالزایی و صادرات غیر نفتی داشته باشد.
فعالیت پرورش قارچ خوراکی در ایران در قالب تولید 2 نوع قارچ صدفی و دکمه ای انجام می شود که براساس سرشماری سال 1391، تعداد 23 واحد پرورش قارچ دکمه ای در خوزستان فعال بوده که در 154 سالن و 19 هزار و 33 متر مربع مساحت تولید پرورش قارچ به روش صنعتی انجام می گرفت.
آقایی گفت: بر اساس نتایج این طرح پرورش دهندگان قارچ استان های تهران، البرز، قزوین به ترتیب بیشترین میزان تولید را در کشور داشتند و این در حالی است که استان خوزستان با تولید 2 میلیون و 37 هزار و 442 کیلوگرم قارچ در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.
آقایی ادادمه داد: از طرف دیگر تامین پروتیین حیوانی موردنیاز کشور، از مسایلی است که همواره مورد توجه مسئولان وبرنامه ریزان کشور بوده است. از آنجا که برای توسعه فعالیت های دامداری، محدودیت ها و مشکلاتی در زمینه تامین علوفه مورد نیاز وجود دارد، بنابراین، ضرورت سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تامین پروتیین مورد نیاز از راه های دیگر اهمیت بسیاری دارد که دراین زمینه می توان از فعالیت های صید و پرورش ماهی نام برد. استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای استعداد بالایی در فعالیت های صید و آبزی پروری دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: براساس سالنامه آماری سازمان شیلات خوزستان با حدود 16 هزار نفر بیشترین تعداد شاغلان در این بخش را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.
وی گفت: به همین منظور طرح آمارگیری جامع از فعالیت های صید و آبزی پروری برای نخستین بار در کشور و استان برای گردآوری اطلاعات آماری از مزارع پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی و همچنین گرد آوری اطلاعات شناورهای صیادی به منظور محاسبه ارزش افزوده فعالیت های آبزی پروری و صید آبزیان اجرا می شود.
خوزستان به عنوان دومین استان تولید کننده آبزی پروری در کشور سالانه بین 55 تا 60 هزار تن ماهی گرمابی، حدود 800 تن ماهی سردابی و حدود 800 تا یک هزار تن میگو در خوزستان تولید می کند.
هم اکنون 28 مزرعه پرورش میگو، 749 مزرعه فعال گرمابی و 243 مزرعه در مجتمع ها و 18 مزرعه فعال سردابی در خوزستان وجود دارد.
7158 / 6037
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.