دکتر محمد علی شیخی فوق تخصص جراحی قلب و عروق در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:این نوزاد با چهار کیلو وزن، به بیماری بسیار نادری به نام ترانکوس آرتریوسوس(تنه شریانی) مبتلا بود که به ازای هر 10 هزار تولد 2 مورد دیده می شود.
وی افزود: در این بیماری به جای 2 شریان، یک شریان بزرگ از قلب جدا شده وشریان ششی از بطن راست جدا نمی شود و از تنه شریانی جدا می شود و همچنین یک سوراخ بین بطنی نیز وجود دارد.
شیخی ادامه داد: این بیماران با علائم تنگی نفس، تپش قلب، بی قراری، ناتوانی درشیر خوردن، نداشتن افزایش وزن مناسب و نارسایی قلب توسط والدین به بیمارستان منتقل می شوند که در صورت درمان نشدن در سه ماه اول 50 درصد ، در 6 ماه اول 80 و در یک سال اول 90 درصد منجر به فوت می شود.
جراح این عمل اظهار کرد: این عمل جراحی پیچیده با خطر مرگ و میر بسیار بالاست و برای اولین بار در خوزستان در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد و در کشور در 2 تا سه مرکز و به تعداد بسیار محدود انجام شده که در آن مراکز مرگ و میر بالایی داشته است.
وی گفت: این عمل جراحی توسط تیم پزشکی، متشکل از پزشکان، پرستاران و متخصصین بیهوشی به مدت چهارساعت به طول انجامید و بیمار در حال حاضر شرایط مناسبی دارد.
شیخی اضافه کرد: عمل جراحی هفته گذشته انجام شد و بیمار امروز قابل ترخیص است.
بیمارستان گلستان اهواز شامل مجتمع اورژانس (اورژانس حاد، اورژانس جراحی، اورژانس کودکان، اورژانس ارتوپدی، اورژانس داخلی، اورژانس قلب، اورژانس روان پزشکی) بخش های بستری و جنرال شامل جراحی عروق، ارتوپدی، نورولوژی، داخلی و روماتولوژی، کودکان، پیوند، آنژیوگرافی، دیالیز، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی و نفرولوژی است.
همچنین بخش های روانپزشکی، شیمی درمانی، پزشکی هسته ای و اتاق های عمل در بخش های مختلف، مراکز تصویر برداری پزشکی و بخش های مراقبت ویژه از دیگر قسمت های این بیمارستان است.
این مرکز همچنین شامل بخش‌های پاراکلینیکی و فوق تخصصی مانند رادیوتراپی، طب هسته‌ای،MRI، جراحی قلب، شتاب دهنده خطی و پیوند کلیه، گروه های آموزشی تخصصی و فوق‌تخصصی از جمله داخلی و روماتولوژی، جراحی، جراحی قلب، کودکان، اورژانس، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، روانپزشکی، نورولوژی، قلب و عروق، نفرولوژی، رادیوتراپی و انکولوژی است.
روزانه سه هزار و 500 تا چهار هزار نفر در قالب مراجعان و بیماران اورژانس‌ها، بخش‌های بستری و درمانگاه‌های کلینیکی و پاراکلینیکی به بیمارستان گلستان مراجعه می کنند.
/6002/3004
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.