منطقه چاوونی در بخش الوار گرمسیری اندیمشک هفته گذشته در چهار نقطه دچار حریق شد که بدلیل صعب العبور بودن و گستردگی منطقه و تعدد کانون های آتش از جمله سیاهکوه و منگره ، عملیات اطفاء آتش چهار روز به طول انجامید.
به گزارش خبرنگار ایرنا عباس پاپی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود:با وجود شایعات فضای مجازی ، بیشترین بخش خسارت دیده در این آتش سوزی سطحی و شامل مراتع بوده است.
وی اظهار کرد:تلاش برای مهار حریق از همان ساعات اولیه آغاز و مکاتبات لازم برای کنترل بحران انجام شد که تلاش های فرماندار و اعضای ستاد بحران شهرستان در این زمینه بسیار خوب بود.
وی بیان کرد:دهها گروه به صورت پیاده به منطقه اعزام شدند و در زمان حضور بالگردها نیز گروههای متعددی در منطقه برای اطفای حریق تلاش کردند.
پاپی گفت:عمده قسمت های سوخته شده مرتع بوده و خوشبختانه به علت فاصله درختان با هم ، درختان بلوط منطقه کمتر دچار آتش سوزی شدند که تلاش جمعی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به درختان انجام شد.
وی بیان کرد:صعب العبور بودن منطقه و پیاده روی طولانی از مشکلات جدی در آتش سوزی اخیر بود که کنترل آتش را با مشکل مواجه کرد.
وی اظهار کرد:تاکنون چندین مرتبه آتش سوزی در منطقه الوار اندیمشک رخ داده است که باتلاش به موقع مهار شد و این آتش سوزی اخیر در چندین نقطه بود که در منطقه چاوونی به علت کوهستانی بودن مهار آتش به طول انجامید.
بخشدار الوار اندیمشک گفت:تجهیزات اطفای حریق در جنگل های الوار گرمسیری از مهمترین نیازهای منطقه است.
وی افزود:عوامل انسانی عامل این آتش سوزی ها از سوی دستگاههای ذیربط شناسایی شده اند و بخش زیادی از آتش سوزی ها در منطقه به علت عوامل انسانی رخ داده است.
وی بیان کرد:برخی از اطلاعات انتشار یافته در فضای مجازی در خصوص مساحت آتش سوزی کذب است و طبق تصاویر علمی گرفته شده تنها 526 هکتار از منطقه دچار خسارت شد.
پاپی گفت:حضور سه بالگرد در منطقه و آماده باش کلیه دستگاههای اجرایی و ستاد بحران شهرستان و تلاش فرماندار اندیمشک موجب شد از ادامه خسارت آتش سوزی جلوگیری شود.
چاوونی منگره در 90 کیلومتری اندیمشک قرار دارد.
از ابتدای امسال تاکنون بیش از 200 هکتار از مراتع ، بیشه زارها و جنگل های شمال استان خوزستان دچار آتش سوزی شده که خسارات جبران ناپذیری در پی داشت.
شهرستان اندیمشک دارای 80 هزار هکتار جنگل است که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات، این جنگل ها در معرض نابودی ناشی از آتش سوزی قرار دارند.
افزون بر یک هزار هکتار از جنگل های بخش الوار اندیمشک که دارای گونه های گیاهی ‏نادر هستند در سالهای گذشته در آتش سوخت.
بخش الوار گرمسیری اندیمشک در شمال استان خوزستان دارای 187 روستا و حدود 25هزار نفر جمعیت است.
7281/6068
خبرنگار:زهرا دهقان** انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.