به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، داوود میرشکار روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست ( 16 تا 22 خرداد) درباره گونه مهاجم تیلاپیا اظهارکرد: هدف سازمان شیلات پرورش ماهی تیلاپیا در استخر و مزرعه های های پرورشی است.
وی افزود:با دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت محیط طبیعی این سازمان، گونه مهاجم تیلاپیا را پیگیری می‌ کند و لازم است اطلاع رسانی در این مورد توسط این معاونت انجام شود.
وی گفت: شواهد حاکی است که وجود این گونه در کشور عراق در سال‌های گذشته باعث شد که تیلاپیا از طریق رودخانه منتهی به تالاب شادگان وارد آن شود.
میرشکار ادامه داد: مطالعه ‌ای در مورد آلودگی تالاب شادگان از طریق ماهی تیلاپیا توسط اداره محیط زیست استان خوزستان انجام شده و نتایج این مطالعه موجود است، اما به طور کلی پیگیری این موضوع نیز در حیطه اختیار معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

*** تاثیر تغییر اقلیم بر دریاها
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات معاونت دریایی در حوزه تغییر اقلیم اظهار کرد: دو مورد تحلیل و مطالعه در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر در زمینه تغییر اقلیم انجام شده و افزایش درجه حرارت دریاها و افزایش درجه حرارت تالاب‌های ساحلی در این مدت بررسی شده است که این 2 موضوع می ‌تواند باعث از بین رفتن زیستگاه‌های حساس شود.
وی افزود: علاوه بر این اسیدی شدن اقیانوس ‌ها بر اثر افزایش فعل و انفعالات شیمیایی یک تهدید فراگیر است که مورد توجه معاونت دریایی قرار دارد.

*** پرورش ماهی در قفس
میرشکار در ادامه با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از برنامه‌های دولت یازدهم بوده است گفت: سعی کردیم استقرار محل‌های پرورش ماهی در قفس در نقاط مناسب باشد تا پرورش ماهی کمترین آسیب را به محیط زیست دریایی وارد کند.

*** پایش و حفاظت از گونه های در خطر انقراض
وی اظهار کرد: یکی از وظایف دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، پایش، احیا و حفاظت از زیستگاه ها و گونه های در خطر انقراض است که در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است و تلاش می کنیم بحث زیستگاه ها، پایش و حفاظت را همسو با سایر نهادهای مرتبط داشته باشیم.
میرشکار به کار حفاظت از لاک پشت های دریایی اشاره کرد و گفت: حفاظت از لاک پشت ‌های دریایی از اسفند سال 95 آغاز شد، این طرح را در خلیج فارس به پایان رسانده‌ایم و هم اکنون جوجه لاک پشت‌ها به سمت دریا می ‌روند، اجرای طرح حفاظت از لاک ‌پشت‌های دریایی در دریای عمان نیز آغاز شده است.
علمی 9014**1440/ 6037
خبرنگار: کیمیا عبداله پور ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.