رییس اداره محیط زیست پارک ملی دز روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران یگان حفاظت پارک ملی دز در پی رصد و کنترل انجام شده در مناطق تحت مدیریت این اداره موفق به توقیف یک دستگاه وانت حامل زغال تولید شده از درختان جنگلی شدند.
رضا قپانچی‌پور افزود: محیط بانان این اداره، متخلف مذکور را که بصورت شبانه در حال انتقال زغال تولیدی از جنگل‌های منطقه حفاظت شده دز به یکی از شهرهای حاشیه شهرستان دزفول بودند را غافلگیر و با توقیف خودروی نامبرده تعداد زیادی کیسه زغال از وی کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به معرفی متخلف به مراجع قضایی پس از تفهیم اتهام اظهارداشت: پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز شامل تنها بازمانده درختان گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشور بوده که متاسفانه سودجویان با قطع و ریشه کنی درختان اقدام به تولید و عرضه غیرمجاز زغال می‌کنند و باعث وارد آمدن آسیب‌های جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شوند.

رهاسازی یک جوجه تیغی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز
 رییس اداره محیط زیست پارک ملی دز همچنین از رهاسازی یک جوجه تیغی در این پارک خبر داد و گفت: با مراجعه یکی از شهروندان دوستدار محیط زیست شهرستان اهواز، یک عدد جوجه تیغی به اداره کل محیط زیست استان خوزستان تحویل داده شد که پس از حصول اطمینان از سلامت این گونه، در زیستگاه مطلوب خود در جنگل‌های منطقه حفاظت شده دز رها شد.

وی افزود: جوجه تیغی از تیره خارپشت سانان و رده پستانداران است که شب گرد بوده و از حشرات تغذیه می‌کند به همین دلیل نقش مهمی در حفظ چرخه اکوسیستم و جلوگیری از گسترش آفات گیاهی دارد.

پارک ملی دز زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است. 
این پارک در طول ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد داشته و از آن به عنوان تنها باقی مانده جنگل‌های گرمسیری جهان نام برده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.