کوروش کیانی پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا به مناسبت روز ملی درختکاری اظهار داشت: در سال جاری ۷۰۰ میلیارد ریال در قالب طرح مقابله با ریزگرد به این اداره کل اختصاص یافته که ۶۷۰ میلیارد ریال از آن برای مراقبت و نگهداری نهالکاری‌های انجام شده در سال‌های گذشته، هزینه شده است.

به گفته وی امسال اعتبارات گرد و غبار به صورت ملی توزیع شده و به بخش‌های دیگر اختصاص یافته بود.

وی تاکید کرد: استانی شدن اعتبارات و اختصاص ردیف اعتباری مستقل به برنامه مهار کانون‌های گرد و غبار از برنامه‌های سال آینده است.

کیانی درباره برنامه‌های این اداره کل در سال جاری، توضیح داد: مراقبت از ۲۰ هزار هکتار نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار، قرق ۱۱۲ هزار هکتار از عرصه‌ها و نهالکاری جدید در یک هزار هکتار از کانون‌ها در برنامه است.

وی با تشریح اقدامات این اداره کل در مهار کانون‌های گرد و غبار در سال های ۹۵ تا ۹۷، اظهار داشت: در این مدت ۲۶ هزار و ۳۲۰ هکتار نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار در جنوب شرق اهواز انجام شده است.

کیانی افزود: مراقبت و نگهداری در ۲۵ هزار هکتار از عرصه ها و پنج هزار هکتار مدیریت هرزآب نیز در همین راستا اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای عملیات مالچ‌پاشی و نهارکاری ۲۳ هزار هکتار از شن‌زارها، اضافه کرد: ۱۳۲ هزار هکتار قرق برای حفاظت از پوشش گیاهی فعلی عرصه‌ها و ۱۲۲ هزار هکتار نیز مدیریت چرا انجام شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، مقرر شده است که از ظرفیت بخش‌های غیردولتی برای اجرای طرح مهار کانون‌های گرد و غبار استفاده شود، در همین راستا طرحی ارائه شده تا از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت به همکاری کنیم.

وی با تاکید بر مشارکت همگانی برای مهار کانون‌های ریزگرد در استان، اضافه کرد: تنها در صورتی که عزم عمومی و مشارکت باشد می‌توانیم به اهداف خود برسیم و استفاده از ظرفیت مردمی علاوه بر تسریع در مهار این کانون‌ها، می تواند به اشتغالزایی در منطقه نیز منجر شود.

کیانی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا برنامه‌های هفته منابع طبیعی را تحت‌الشعاع قرار داده، افزود: قرار بود برنامه روز درختکاری با حضور تعدادی از سمن‌ها، اصناف، دانش آموزان و خیران برگزار شود اما با توجه به مصوبات استانی درباره لغو تجمع‌ها، این برنامه به صورت مختصر و نمادین در روستای «حنیطیه» و با حضور تعداد کمی از مسئولان استانی برگزار شد.

سال بدون آتش

سرپرست منابع طبیعی خوزستان همچنین با اشاره به گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: برنامه فنی و مدیریتی برای آمادگی در مقابل حریق ارائه شده تا «سال بدون آتش» را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اجرای این برنامه نیازمند همکاری ساکنان مناطق جنگلی و مردم محلی است.

کیانی افزود: آتش سوزی در سال‌های گذشته آسیب های زیادی به منابع طبیعی استان وارد کرده که جبران آن دشوار است.

وی اضافه کرد: خوزستان از نظر اکولوژیکی وضعیت شکننده‌ای دارد و احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب شده بسیار سخت است، به همین دلیل باید با حفاظت از مراتع و جنگل‌ها و پیشگیری، تلاش داشته داشته باشیم که از تخریب‌ها جلوگیری کنیم.

بر اساس این گزارش، پیش از این رجایی رییس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به کاهش ۶۴ درصدی اعتبار استان برای مقابله با گرد و غبار، از توقف نهالکاری در سال جاری خبر داده و گفته بود: نهالکاری در کانونهای بحرانی گرد و غبار خوزستان به دلیل نبود اعتبار، امسال انجام نمی‌شود. به گفته وی اعتبارات گرد و غبار خوزستان از محل صندوق توسعه ملی کاهش چشمگیری داشته و امسال ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مهار کانون‌های بحرانی گرد و غبار خوزستان به اداره منابع طبیعی استان ابلاغ شده این در حالیست که اعتبار مورد نیاز امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال بوده است.

پس از طوفان شدید گرد و غبار بهمن سال ۹۵ که خوزستان را فلج کرد، طرح مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان به صورت اضطراری آغاز شد. اولویت این طرح مهار کانون‌های فوق بحرانی در جنوب و جنوب شرق اهواز موسوم به کانون شماره ۴ با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار است.

برای نهال‌کاری در کانون بحرانی (کانون های ۳ و ۴) برنامه ۱۰ ساله پیش بینی شده که شامل عملیات بیولوژیک (نهالکاری) و پخش سیلاب به صورت مصنوعی در هورهای محلی است.

از سال ۱۳۹۵ تاکنون در مجموع ۳۶ هزار هکتار نهالکاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان در دستورکار بوده که همه آن محقق نشده و در سال های ۹۵ تا ۹۷ در حدود ۲۱ هزار هکتار نهالکاری اجرا شده است. هفت هزار هکتار از نهالک‌اری در کانون‌های بحرانی گرد و غبار نیز به دلیل عدم تطبیق نوع خاک و نوع گونه کاشته شده و یا در اثر وقوع سیل از بین رفته است.

هفته منابع طبیعی در ایران از ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه است که نخستین روز این هفته روز «درختکاری» نامگذری شده است.

مراسم روز درختکاری در خوزستان امروز (پنجشنبه) در روستای «حنیطیه» شهرستان کارون در کانون شماره ۴ گرد و غبار برگزار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.