کرمعلی قندالی سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: ذخیره سازی علوفه دام عشایر در سراسر کشور تکمیل شده و به دلیل شرایط آب و هوایی و مراتع مناسب ، نیاز عشایر به علوفه خشک کمتر شده است.  
وی گفت: علوفه خشک بدون محدودیت و سهمیه بندی با قیمت مصوب در حال انجام است و در زمان حاضر هیچ کمبودی در بازار احساس نمی‌شود.

تولید گوشت عشایر فراتر از انتظار
رییس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵درصد گوشت قرمز یعنی حدود ۱۹۰هزار تن تولید می‌شود اظهار داشت:امسال تولید این فرآورده از حدانتظار نیز فراتر رفته است که اثرمثبت آن در بازار گوشت که با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰هزارریالی همراه بوده است دیده می‌شود.  
وی گفت: دام زنده (سبک)به قیمت هر کیلوگرم ۳۵۰هزار ریال و گوشت خالص بین ۷۰۰تا ۷۵۰هزار ریال تمام می‌شود ولی بات قیمتی بالاتر از این رقم به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.
قندالی افزود: امسال زایش دام در مناطق عشایری به صورت دوقلوزایی بسیار زیاد بوده است به همین دلیل عرضه دام زنده در کشور به وفور و با قیمت مناسب وجود دارد.

۲ هزار و ۱۶۰میلیارد ریال برای طرح های عمرانی عشایر
رییس سازمان امور عشایرکشور گفت: امسال ۲ هزار و ۱۶۰میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق عشایری کشور اختصاص یافت که بخش مهمی از آن برای توزیع شبکه‌ای آب هزینه خواهد شد.
وی گفت: امسال ۹۰دستگاه تانکرجدید آب برای تامین آب عشایر در مناطق عشایری کشور به خصوص خوزستان توزیع شد ولی رفته رفته با اجرای طرح‌های لوله‌کشی آب ، نیاز به تانکر آب کمتر خواهد شد.

توزیع سوخت با عاملیت سازمان امور عشایر
رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به کمبود سوخت در برخی مناطق عشایری کشور گفت: به منظور توزیع مناسب سوخت، عاملیت توزیع آن به اداره‌های کل امور عشایر واگذار شده به گونه‌ای که سهمیه خانوارهای عشایری به صورت یکجا دریافت و بین عشایر توزیع خواهد شد و از این به بعد نیازی به ثبت نام در سامانه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران نیست.
وی از تخصیص ۵۷۰میلیارد ریال یارانه سوخت به عشایر از سوی وزارت نفت خبر داد و افزود: با پرداخت این یارانه ، توزیع سوخت بهتر با قیمت مصوب بهتر خواهد شد.

بهره‌برداری از ۲۱۹پروژه عمرانی در مناطق عشایری
رییس سازمان امور عشایرکشور گفت: در دهه فجرامسال ۲۱۹پروژه عمرانی و زیربنایی با ۷۰۰میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می‌رسد.
قندالی افزود:این پروژه‌ها در زمینه آب ، راه و انرژی خورشیدی است و  ۱۹هزار خانوار عشایری از آن بهره‌مند می شوند.           

جمعیت عشایر بدون تغییر
رییس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه عشایر با ۱.۲میلیون نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار ، ۱.۵درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند گفت: در سه سرشماری کشور ، جمعیت عشایر ثابت مانده ولی تعداد خانوارها رو به افزایش ولی بعد خانوار کم شده است.
وی گفت:بر اساس سرشماری ۱۳۷۷ جمعیت عشایر ۲۰۰هزار خانوار و در سال ۱۳۸۷ به۲۱۳هزار خانوار افزایش یافته ولی بعد خانوار از هفت نفر به پنج نفر کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.