معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اگرچه سرمایه گذاری های خوبی در استان خوزستان صورت گرفته است، اما به دلیل پرداختن به طرح های کلان از مشاغل متوسط و کوچک و خرد حمایت لازم صورت نگرفته است و نرخ بیکاری در استان رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، سید حمید پور محمدی عصر امروز یکشنبه ۱۳ مردادماه، در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که در سالن جلسات شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مهاجرت و بیکاری دو آسیب جدی در استان خوزستان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ضرورت توجه ویژه به جلوگیری از کاهش جمعیت روستایی

وی افزود: در بخش کلان استان با مشکل مهاجرت مواجه نیستیم، اما جمعیت روستایی از ۸۵ تاکنون با کاهش مواجه بوده که همین امر منجر به گسترش حاشیه نشینی در شهرها و یا مهاجرت از استان دیگر می شود.

نرخ بیکاری در خوزستان به ۱۴ درصد رسید

پور محمدی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در خوزستان به ۱۴ درصد رسیده است، تصریح کرد: بیکاری در بحث کلان استان با وجود سرمایه گذاری های خوب، رو به افزایش است؛ همچنین جمعیت فارغ التحصیلان روستایی بیکار فوق العاده زیاد است.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه استان در بخش روستاها و تسهیلات خرد و کوچک دچار ضعف است، عنوان کرد: بیشترین سهم صندوق توسعه ملی چه در بخش ارزی و چه در بخش ریالی به استان خوزستان داده شده است، اما چون این سرمایه گذاری ها بزرگ بوده اند در شهرها متمرکز شده اند و روستاها بی بهره مانده اند.

وی ادامه داد: سهمی که از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای خوزستان در نظر گرفته بودیم ۴.۱ درصد بوده، ولی آنچه خوزستان بدان عمل کرده تنها سه درصد بوده است.

لزوم‌ توجه به مشاغل کوچک و متوسط

پور محمدی با اشاره به اینکه باید عمده توجه بانک های استان به مشاغل متوسط، کوچک و خرد باشد، گفت: باید تسهیلات کلان ملی به سمت شهرها هدایت شوند و بانک ها به سمت طرح های بزرگ نروند.

وی با اشاره به اینکه شرایط استان خوزستان از نظر میزان تخصیص تسهیلات کلان و بودجه ها از محل بودجه عمومی دولت در بخش زیرساخت ها، مناسب و متمایز از سایر استان ها است، تاکید کرد: ولی در سطح روستاها و مشاغل کوچک دچار ضعف هایی است که باید روی آن کار شود.

اهمیت میزان همت مسئولان استانی در تخصیص اعتبارات ملی

پور محمدی با بیان اینکه خوزستان جاذبه کافی برای طرح های بزرگ دارد و این هنر مدیران استان است که برای طرح های خرد و کوچک جاذبه ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، مشارکت های عمومی و خصوصی، هیچ تقسیم بندی استانی ندارند، بیان کرد: هر استانی که جاذبه بیشتری با تلاش، پیگیری  و ارائه طرح های توجیه دار و اطلاعات بیشتر را فراهم کند سهم بیشتری دریافت خواهد کرد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد: ما در مرکز منتظر استانها نمیمانیم که بودجه را جذب کنند، هر طرحی که متوقف شود بدون درنگ به استان دیگر تخصیص می یابد؛ همه چیز به تلاش و همت مسئولان استانی معطوف می شود.

پور محمدی با اشاره به فرصت طلایی تبصره ۱۸، گفت: استفاده از این ظرفیت میتواند عمده مشکلات خوزستان را حل کند، امسال علاوه بر اینکه این بودجه را تقسیم بندی ملی کردیم، اما بخش استانی را مشخص کردیم و برای هر استان دفترچه ای تهیه شده و برای استان خوزستان نیز ۹ سرفصل در نظر گرفتیم.

خوزستان بیشترین سهم را از تسهیلات بانکی دریافت می کند

وی تاکید کرد: سهم استان خوزستان از تسهیلات بانکی نه تنها پایین نیست، بلکه بیشترین سهم را دریافت می کند، اما در روستاها دچار مشکل است که باید جدی به آن پرداخته شود.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور از پیشنهاد تشکیل صندوق منطقه ای استقبال کرد و گفت: فرصت خوبی است قطعا این پیشنها هم در اصلاحات ساختاری بودجه و هم در لایحه بودجه سال ۹۹ دیده خواهد شد شما نیز اگر ایده ای در این خصوص دارید مطرح کنید تا بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه بحث رونق مسکن از جهات ایجاد شغل( ۸۰ شغر پیشین و ۶۰ فعالیت پسین)، ایمنی در برابر حوادث غیر مترقبه و حفاظت از جان، بسیار مهم است، تاکید کرد: در میان فعالیت های مختلف، بیشترین تاکید رئیس جمهور بر مسکن و بافت فرسوده است.

۴ شهر خوزستان بافت فرسوده دارد

پور محمدی عنوان کرد: ۴ منطقه دارای بافت فرسوده در مسجد سلیمان، آبادان، اهواز و ماهشهر نیز باقی مانده که باید بررسی شود.

لزوم استفاده از فرصت طلایی تبصره ۱۸

وی افزود: مسئولان استان باید با پیگیری و تلاش، طرح های خود را نهایی کرده و به بنیاد مسکن ارائه دهند تا بتوانند از فرصت طلایی تبصره ۱۸ استفاده کنند.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اگر دستگاهی زمین مازاد دارد با قیمت مناسب برای مسکن کارمندان خود اختصاص دهد ما نیز تسهیلات ارزان قیمت میدهیم تا کارمندان نیز از طرق حقوق و غیره اقساط آن را پرداخت کرده و صاحب مسکن شوند، برخی ارگانها زمین های پنهانی دارند که برای روز مبادا گذاشته اند و اکنون آن روز مبادا است؛ همچنین اولویت با کارمندان ساکن در بافت فرسوده است.

مدیریت متفاوت و پیچیده خوزستان نسبت به دیگر استانها

وی با اشاره به اینکه خوزستان دارای ظرفیت های بسیار زیاد و نقاط تهدید فراوانی است، بیان کرد: مدیریت خوزستان با دیگر استانها کاملا متفاوت و پیچیده است؛ چرا که هم چالش ها و هم‌ظرفیت های بزرگی دارد.

پور محمدی اشاره کرد: ۶۵ درصد نفت خام‌ کشور در خوزستان تولید می شود، همچنین حدود ۱۹ درصد ظرفیت پالایش نفت، معادن، پالایشگاه های عظیم نفت و گاز، کانون های غیر فلزی، صنایع فولاد، نورد و ذوب آهن در خوزستان وجود دارد، همچنین مقام اول کشاورزی که بیانگر ظرفیت فوق العاده این استان است.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در کنار همه این ظرفیت ها و سال پر آبی که پشت سر گذاشتیم، بحران کم آبی همچنان استان را تهدید می کند فرو نشست و تخریب سفره های زیرزمینی، آسیب پذیری از زلزله، حاشیه نشینی، تالاب ها، رودخانه ها ریزگردها، چالش های مرزی، جنگل ها، زباله ها و ...تهدید هایی است که باید به آنها توجه خاص داشت.

وی خاطرنشان کرد: در میان این چالش ها میتوان راه میانبری برای توسعه و شکوفایی استان پیدا کرد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: با وجود تحریم ها ما باید کماکان به استخراج نفت و گاز و  تولید فراورده های نفتی ادامه بدهیم.

پور محمدی با بیان اینکه تجارت خارجی و حمل و نقل برای خوزستان بسیار مهم است، یاد آور شد: با ایجاد پایانه هایی در صادرات محصولات کشاورزی با کشورهای حاشیه خلیج فارس میتوانیم تجارت خارجی را تقویت کنیم، همچنین اشتغال و تولید را در استان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: استان خوزستان در حوزه های کشاورزی، ماهیگیری و آبزیان، فلزات اصلی، صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی، تامین آب و برق و گاز طبیعی، صنایع غذایی، توریسم و ... ظرفیت فوق العاده ای دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان تاکید کرد: آنچه مهم است این است که استان سهم خود را از فعالیت های ملی تعریف کند، با جد و جهد اندک کسی راه به جایی نمیبرد.

8

1

3

4

6

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.