معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: بخش عظیمی از هدر رفت آب و افت فشار در سطح استان به دلیل وجود ۲۵ هزار انشعاب غیر مجاز در سطح خوزستان است که باید برای جمع آوری آن از طریق مراجع قضایی برخورد جدی و عملی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علیداد کیانی در حاشیه جلسه شورای هماهنگی آب و برق امروز چهارشنبه ۸ خرداد در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در سطح روستاهای خوزستان بیش از ۲۵ هزار انشعاب غیر مجاز وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه این انشعابات غیر مجاز در سطح استان موجب شده که هم از نظر کمیت با تنش مواجه بشویم و هم شبکه های آب از نظر کیفیت متاثر شده و محل هایی برای ورود انواع آلاینده ها به شبکه آب شوند‌.

کیانی با اشاره به اینکه مدیران امور شهرستانها و اداره امور حقوقی از طریق مراجع قضایی پیگیر این انشعابات غیر مجاز هستند، تصریح کرد: ولی به دلیل حجم بالای انشعابات و محدودیت هایی که مراجع قضایی عنوان می کنند، این فرایند به کندی پیش می رود و  امکان برخورد در زمان مناسب با مشترکین انشعابات غیر مجاز را میسر نمی سازد.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته روند برخورد با انشعابات غیر مجاز، جمع آوری و ساماندهی آنها گرچه آغاز شده، اما به کندی پیش میرود که نیازمند همیاری و همدلی مراجع قضایی برای برخورد جدی با این افراد است.

 معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی خوزستان عنوان کرد: همراهی که فی مابین آب و فاضلاب روستایی و بخشدار و فرماندار و علی الخصوص پاسگاهها و مراجع قضایی وجود دارد سبب شده برخورد مناسب با مشترکین انشعابات غیر مجاز صورت نگیرد، اما انتظار داریم این همیاری در راستای بهبود و ساماندهی خدمت رسانی به بخش روستایی انجام شود.

وی با اشاره به این نکته که انشعابات غیر مجاز موجب افت فشار و هدر رفت بخش عظیمی از آب می شوند، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها و پیگیری هایی انجام شده و با توجه به تنش هایی که چند سال گذشته رخ داده اکنون بخشی از این انشعابات در سطح شبکه استان  مدیریت مصرف و فشار  می شوند.

کیانی تامین منابع مالی را معضلی برای جلوگیری از گسترش انشعابات غیر مجاز دانست و گفت: پرداخت آب بها از طریق اهالی روستا به نحو مطلوب انجام نمی شود و فشار آوردن به روستائیانی که بعضا تمام دارایی های آنها شاید چند حیوان و کشاورزی ضعیف است و بنیه مالی برای پرداخت آب بها را ندارند بی نتیجه است.

وی نقش آگاهی بخشی و فرهنگ سازی را در جمع آوری انشعابات غیر مجاز را مهم خواند و بیان کرد: روابط عمومی آبفا روستایی در سطح روستاها و مدارس اقدام به برگزاری جلسات توجیحی و آموزشی کرده است که امیدواریم برنامه ها به نحو مطلوب تر و مدون تری اجرا شود.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی خوزستان بیان کرد: باید همراهی بین بخشی، مراجع و فرمانداری ها و اهالی روستایی صورت بگیرد تا آبفا روستایی بتواند در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر در سطح روستا ها اقدام کند.

وی تاکید کرد: سکونت اهالی روستا بیشتر به دلیل کشاورزی، دامپروری است که برای تامین آب مورد نیاز مصرفی خود به انشعابات غیر مجاز روی آورده اند که این اقدام قطعا قابل توجیح نیست.

کیانی یاد آور شد: ۹۰ درصد آب مصرفی در اکثر روستاهای استان غیر شرب بوده و صرف سیراب کردن احشام و آبیاری مزارع، اراضی و نخیلات می شود.

وی در پایان گفت: وقتی گفته می شود سرانه مصرف آب در روستاها از استاندارد بیشتر است به دلیل همین استفاده آب در موارد غیر شرب مانند کشاورزی و تامین آب مورد نیاز احشام است و همچنین مواردی از قبیل هدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه های توزیع آب در روستاها، انشعابات غیر مجاز و خرابی کنتر های آب که امکان تعویض یا تعمیر آنها وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.