محمد الوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کانال پای پل کرخه یکی از کانال های آبیاری اصلی منطقه است که حدود 18 کیلومتر آن در منطقه میشداغ واقع شده و به علت گستردگی موجب سقوط حیوانات اهلی و وحشی زیادی می شود.
وی با اشاره به گرفتار شدن هشت راس گراز در این کانال اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی کرخه پس از تماس تلفنی کارکنان حراست سد تنظیمی کرخه مبنی بر گرفتار شدن این حیوانات درون کانال پای پل کرخه نزدیک به دریچه های سد تنظیمی در محل حاضر شدند و با کمک یک خانواده دوستدار حیات وحش اقدام به نجات این جانوران کردند.
رئیس اداره پارک ملی کرخه افزود: هفت راس از حیوانات گرفتار شده در این کانال سالم خارج شدند ولی یک راس هنگام خروج دچار مصدومیت شد که پس از تیمار رهاسازی شد.
وی گفت: کانال های بتنی روباز معمولا باعث تلفات حیوانات بویژه پستانداران سم دار اعم از اهلی و وحشی می شوند به طوری که سالانه حداقل 10 راس آهوی میشداغ در این کانال تلف می شود.
الوندی افزود: گونه هایی چون شتر، آهوی میشداغ و گراز بدلیل نبود هیچ گونه حفاظ ایمنی در سال های اخیر در این کانال های بتنی سقوط کرده اند که ممکن است در بیشتر مواقع این سقوط ها منجر به تلف یا مصدوم شدن آنها شود.
وی خواستار ایمن سازی این کانال های بتنی شد و اظهار داشت: ایمن سازی این کانالها به دلیل آب و شیب زیاد ضروری است.
منطقه حفاظت شده کرخه حدود 14 هزار هکتار است که هفت هزار و 500 هکتار آن را پارک ملی شامل می شود.
پوشش گیاهی این پارک ملی گز، پده، کنار، توت خودرو، بید، کنارک و دیگر درختان است.
این منطقه حفاظت شده در شمال استان خوزستان محل زیست گونه های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.