به گزارش ایرنا کشتی آبادان در گذشته از قطب های اصلی این رشته ورزشی کشور به شمار می رفت و حضور ملی پوشانی مانند اسماعیل عباسی، رضا شاکردوست، منصور حاج مومن، برادران شهید حیدر اصل، حسین شاکری و مرحوم ایراندوست نام کشتی این شهر را پرآوازه کرده بودند.
مرحوم ایراندوست تنها کشتی گیر ایرانی بود که رقیب سرسخت جهان پهلوان تختی بود و بارها برابر وی پیروز شد.
پس از جنگ تحمیلی کشتی آبادان مانند دیگر رشته های ورزشی بدلیل نبود زیرساخت رو به افول رفت تا جایی که دیگر کشتی گیری از این شهر در هیچ رده سنی به مقام قابل توجهی در رقابت های کشوری دست نیافت.
اما در یک سال اخیر این رشته ورزشی در آبادان توانست گام های بلندی به سوی پیشرفت بردارد تا امیدها برای تکرار خاطرات طلایی این رشته ورزشی در آبادان زنده شود.
کشتی گیران رده های سنی خردسالان و نوجوانان آبادانی در یک سال اخیر موفق به کسب مدال های رنگارنگ مسابقات کشوری و استانی شدند که می توان از قهرمانی آنها در مسابقات خردسالان کشور با کسب 11 مدال رنگارنگ بعنوان گامی مهم در بازگشت کشتی این شهر به روزهای اوج یاد کرد.
نبود خانه کشتی مهمترین مشکل کنونی این رشته ورزشی آبادان است به طوری که تمرینات تیم های کشتی آبادان در سالنی کوچک با کمترین امکانات برگزار می شود و این مساله در انگیزه کشتی گیران آبادان موثر خواهد بود.
***کشتی آبادان نیازمند حمایت
یکی از پیشکسوتان کشتی آبادان به ایرنا گفت: کشتی گیران آبادانی از سال گذشته توانسته اند با تمرینات حرفه ای مسیر پیشرفت را طی کرده و کسب عنوان های قهرمانی در مسابقات اخیر نشان از پیشرفت این رشته ورزشی است.
رضا شاکردوست اظهار داشت:کشتی گیران در گذشته با عشق و علاقه روی تشک می رفتند و با توجه به امکانات مناسب دوران طلایی را برای این رشته ورزشی در آبادان رقم زده بودند.
وی افزود:اکنون شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده و حرفه ای شدن ورزش سبب شده که پول و امکانات تعیین کننده باشد.
وی با انتقاد از کمبود حامی و اسپانسر برای کشتی آبادان افزود:کشتی آبادان با نداشتن حامی مالی آسیب جدی دیده و نتوانسته میزبان مسابقات متعددی باشد.
یکی دیگر از پیشکسوتان رشته کشتی آبادان نیز گفت: آبادان استعدادهای زیادی در رشته کشتی دارد که برای شناسایی آنها باید شرایط را مهیا کرد.
اسماعیل عباسی اظهار داشت: مشکل اساسی کشتی آبادان به زیر ساخت های این رشته ورزشی بر می گردد، برای ایجاد زیر ساخت ها بودجه ای در نظر گرفته نشده و با نبود حامی نمی توان امکانات را به کشتی تزریق کرد.
وی افزود: در آبادان با وجود پالایشگاه، پتروشیمی، گمرک، بنادر و سازمان منطقه آزاد اروند انتظار می رود رشته کشتی بیشتر مورد حمایت قرار گیرد زیرا این رشته ورزشی در یک سال اخیر توانسته راه پیشرفت را پیدا کند.
یکی از کشتی گیران آبادانی که دارای مقام قهرمانی مسابقات خردسالان کشوری است نیز گفت:برای پیشرفت ورزش کشتی ابتدا باید به لحاظ زیرساخت شرایط مهیا باشد ولی متاسفانه این زیر ساخت با نبود خانه کشتی مهیا نیست، کشتی گیران آبادانی برای تمرین با مشکل مواجه هستند.
مهدی بچاری افزود: نگاه به ورزش کشتی در آبادان سنتی است در حالی که برای پیشرفت باید نگاه ها به سمت حرفه ای برود زیرا پیشرفت تنها در سایه این تغییر و تحول امکان پذیر خواهد بود.
وی اظهار داشت: کشتی گیران خردسال آبادانی در مسابقات کشوری برای نخستین بار بر سکوی قهرمانی ایستادند و این موفقیت با حداقل امکانات محقق شد.
بچاری تصریح کرد: اگر حامی مالی برای رشته کشتی در آبادان تعریف شود همین خردسالانی که موفق به کسب عنوان قهرمانی کشور شدند آینده این رشته ورزشی در آبادان را تضمین می کنند.
یکی از مربیان رشته کشتی در آبادان نیز گفت: مهمترین مشکلی که رشته کشتی آبادان با آن مواجه است نبود سالن استاندارد برای تمرین است، کشتی گیران آبادانی برای برگزاری تمرین باید سرما و گرما را تحمل کنند.
حمید غیبی اظهار داشت: کشتی آبادان دارای پیشینه بسیار درخشانی است ولی اکنون با نبود خانه کشتی نمی توانیم میزبان مسابقات متعدد در سطح استانی و کشوری باشیم.
وی افزود: با تمامی این مشکلاتی که در کشتی آبادان وجود دارد کشتی گیران خردسال ما موفق به کسب 11 مدال رنگارنگ در مسابقات کشوری شدند و این نشان از پیشرفت کشتی گیران این شهر است.
سرپرست هیات کشتی آبادان نیز گفت: در یک سال اخیر کشتی گیران آبادان با عملکرد خوب در مسابقات استانی و کشوری گام به سوی پیشرفت برداشته اند.
میلاد قلاوند اظهار داشت: این موفقیت ها بدون حامی مالی کسب شد در صورتی که رشته کشتی برای کسب عنوان های قهرمانی نیاز به حامی مالی دارد.
وی افزود:بدلیل مشکل مالی برای اعزام تیم ها به مسابقات استانی هم با مشکل مواجه هستیم ولی با این وجود امسال موفق به کسب افتخار در میادین مختلف شدیم.
قلاوند با اشاره به نبود خانه کشتی در آبادان اظهار داشت: یکی از معضلاتی که کشتی آبادان با آن مواجه است نبود خانه کشتی می باشد اگر آبادان دارای خانه کشتی بود شرایط برای میزبانی مسابقات متعدد و همچنین انجام تمرینات حرفه ای مهیا خواهد شد.
رئیس هیات کشتی آبادان تقویت تیم های پایه را یکی از راه های پیشرفت این رشته ورزشی عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته با استفاده از مربیان و دانش پیشکسوتان این رشته ورزشی سعی در تقویت تیم های پایه ای داشتیم که با کسب عنوان قهرمانی خردسالان کشور برنامه ما جوابگو بود.
وی فعالیت کشتی گیران آبادان را در رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان عنوان کرد و افزود: در شهرستان آبادان افزون بر 500 کشتی گیر سازمان یافته در قالب چهار تیم، کانون آزادگان، شرکت نفت، هیات بازنشستگان و تیم کشتی شهرداری مشغول فعالیت هستند.
قلاوند خواستار حمایت همه جانبه مسوولان از این رشته ورزشی در آبادان شد و گفت:امکانات، تجهیزات و اعتبارات تخصیصی این رشته ورزشی بسیار ناچیز است به طوری که انتظارات و مطالبات فعالان این رشته را برآورده نمی کند.
7104/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.