واکاوی و نتایج صورت های مالی عجیب ایران‌خودرو و سایپا

چند روز پیش صورت‌های مالی حسابرسی نشده ایران خودرو و سایپا برای سال مالی 1402 منتشر شدند و مثل همیشه حاوی اطلاعات جالبی بودند.

لینک کوتاه کپی شد

مسعود حسینی مهر در یادداشتی نوشت:

چند روز پیش صورت‌های مالی حسابرسی نشده ایران خودرو و سایپا برای سال مالی 1402 منتشر شدند و مثل همیشه حاوی اطلاعات جالبی بودند. در فایل زیر می‌توانید خلاصه‌ای از این اعداد و ارقام را ملاحظه کنید. چند نکته درباره این اطلاعات:

1. این تحلیل‌ صرفا برای آشنایی با نحوه کارکرد 2 شرکت بزرگ خودروسازی ایران هست و نگارنده قصد ورود به مباحث مالی و اقتصادی و بورسی را ندارد؛ کما اینکه تخصصی هم ندارد. همچنین امکان بروز خطا در این محاسبات و تحلیل‌ها نیز وجود دارد. لطفا به توضیحات و نکات مطرح شده درون فایل هم توجه فرمایید.
2. با زیان انباشته شروع کنیم؛ 2.2 میلیارد دلار برای ایران خودرو و یک میلیارد دلار برای سایپا!
3. بدهی‌های این دو شرکت از دارایی‌های آن‌ها بیشتر است؛ به طوری که جمع بدهی‌های ایران خودرو حدود 3.6 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش دارایی‌هایش 2 میلیارد دلار است. این ارقام برای سایپا نیز به ترتیب 2.5 و 1.9 میلیارد دلار است.
4. درآمدهای عملیاتی ایران خودرو و سایپا در سال 1402 به ترتیب 4.9 و 1.7 میلیارد دلار گزارش شده است.
5. اگر فرض کنیم بهای تمام شده هر خودروی سایپا به طور متوسط 256 میلیون تومان باشد، این خودروساز روی هر خودرو 13 میلیون تومان ضرر متحمل می‌شود. از این 256 میلیون تومان نیز، 216 میلیون تومان صرف مواد مصرفی، 18 صرف هزینه مالی، 23 صرف دستمزد، 5.4 صرف حق العمل و کمیسیون فروش و 2.3 صرف هزینه خدمات پس از فروش می‌شود.
6.  اگر فرض کنیم بهای تمام شده هر خودروی ایران خودرو به طور متوسط 363 میلیون تومان باشد، این خودروساز روی هر خودرو 35 میلیون تومان ضرر متحمل می‌شود. از این 363 میلیون تومان نیز، 295 میلیون تومان صرف مواد مصرفی، 18 صرف هزینه مالی، 14 صرف دستمزد (به نکته پایینی مراجعه شود)، 6.1 صرف حق العمل و کمیسیون فروش و 3.7 صرف هزینه خدمات پس از فروش می‌شود.
7. احتمالا اعداد گزارش شده برای حقوق و دستمزد در گزارش ایران خودرو دارای اشکالاتی باشد؛ توضیحات بیشتر در فایل آمده است.
8. همچنان هزینه‌های آب و انرژی من را متحیر می‌کنند. متوسط هزینه آب و انرژی برای هر خودروی سایپا حدود 2.3 دلار و هر خودروی ایران خودرو حدود 5.5 دلار محاسبه شده که از نظر من بسیار کم است.
9. متوسط دستمزد ماهیانه هر کدام از پرسنل سایپا در سال 1402، رقم 77 میلیون تومان و هر کدام از پرسنل ایران خودرو در نیمه اول سال 1402 رقم 72 میلیون تومان بدست می‌آید.
10. لطفا با لایک و اشتراک‌گذاری از صفحه من حمایت کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید در محاسبات خطایی رخ داده، حتما مورد مدنظر را در قسمت کامنت‌ها یا پیام‌های لینکدین با من به اشتراک بگذارید.

 

صورت های مالی ایران خودرو و سایپا در سال 1402

دیدگاه تان را بنویسید