رئیس اداره ورزش و جوانان فاروج در حاشیه برگزاری این مسابقات به خبرنگار ایرنا گفت: مسابقات یاد شده در چهار وزن 70، 80، 90 و به علاوه 90 کیلوگرم در حال برگزاری است.
علی اکبر کیوان با بیان اینکه وزن کشی کشتی گیران صبح امروز انجام شد، گفت: برگزاری کشتی در گود امام مرشد سابقه چند صد ساله دارد.
کشتی باچوخه امروز در شهرستان اسفراین هم با حضور حدود 50 هزار نفر در حال برگزاری است.
گود کشتی امام مرشد در مجاورت بنای امامزاده ای با همین نام در فاصله 3 کیلومتری از روستای حاج تقی واقع شده است.
کشتی چوخه از اولویت ورزشی کرمانج هاست و اوج مسابقات این رشته ورزشی در ایام تعطیلات نوروز در خراسان شمالی از جمله شهرستان فاروج است.
از پهلوانهای بخش خبوشان می توان مرحوم محمد پهلوان نقابی، مرحوم پهلوان سلیمان رهنما نقابی، مرحوم موسی الرضا رحمانی وصفی پهلوان نام برد.
همه ساله در روز 14 فروردین در گود امام مرشد پهلوان های روستاها و شهرهای اطراف برای تصاحب جوایز آن با یکدیگر کشتی های زیبائی می گیرند و مانند مسابقات جهانی محل عرضه فن های جدید است.
کشتی با چوخه از معروفترین ورزش‌های محلی ایران است که میان اقوام کرد و ترک خراسان رواج دارد، کشتی که اکنون در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی نیز شده است و در جشن‌های عروسی و نوروز همراه با ساز و دُهل اجرا می‌شود.
نام کشتی از جلیقه‌ای که کشتی‌گیران به تن دارند، یعنی‌ همان «چوخه» گرفته شده است، کشتی‌گیرها علاوه‌بر آن به کمر شال آبی و یا قرمز می‌بندند تا به این ترتیب داور آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهد. پوشش کشتی‌گیرها خاص و کاملا محلی است.
معمولا آستین لباس‌ها تا آرنج بالا زده می‌شود و شلوارها کوتاه است و یا تا بالای زانو بالا زده می‌شود.
گوش چوخه‌کارها نیز مثل سایر کشتی‌گیرها شکسته شده است، بدن‌شان تنومند و آداب‌شان در گود، پهلوانی است، پیش از آغاز کشتی و به خاک زدن پشت حریف، بوسه بر خاک می‌زنند و در پایان دست حریف را می‌فشارند.
7187/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.