به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
بیکاری یکی از معضلات بزرگ اقتصادی هر استانی است و مدیران همیشه در تلاش برای کاهش این نرخ هستند اما در واقع کاهش نرخ بیکاری به معنای خوب بودن وضعیت اشتغال نیست زیرا در این آمار افرادی که کمتر از 44 ساعت در هفته کار می کنند هم محاسبه می شوند، در واقع کسانی که اشتغال ناقص دارند هم به این نرخ افزوده می شوند در حالی که باید برای اشتغال های ناپایدار و فصلی برنامه ای مجزا تدوین شود. لازم به ذکر است که خراسان شمالی از جمله استان های دارای اشتغال ناقص بالاست و هنوز برنامه مدونی برای بهبود آن وجود ندارد.
شاغلان بیکار یا افرادی که اشتغال ناقص دارند به افرادی گفته می شود که به دلایلی، کمتر از44 ساعت در هفته کار می‌کنند و تمایل به انجام کار اضافی تا سقف میزان معمول یعنی 44 ساعت در هفته دارند. با این که متقاضی انجام کار هستند اما به دلایلی همچون پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیر کاری و مشکلات اقتصادی نظیر رکود بیکار هستند.
براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران 2 میلیون و 335 هزار و 478 نفر از افراد در سن کار، کمتر از 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و به عنوان افراد دارای اشتغال ناقص شناخته می‌شوند. خراسان شمالی هم با داشتن اقتصاد مبتنی بر کشاورزی یکی از استان هایی است که اشتغال ناقص آن بالاتر از نرخ بیکاری و میانگین نرخ اشتغال ناقص کشور است. با این که نرخ بیکاری در پاییز سال 96 به 8.7 درصد رسید که نسبت به پاییز سال 95 روند کاهشی داشته است اما این به منزله بهتر شدن شرایط کاری برای افراد جویای کار نیست زیرا در این آمار افرادی را هم که زیر 44 ساعت در هفته کار کرده اند جزو افراد شاغل در نظر گرفته اند در حالی که ممکن است دارای اشتغال ناقص باشند.
بر اساس اعلام مرکز ملی آمار، نرخ مشارکت در پاییز سال 96، به 46.4 درصد رسید در حالی که در پاییز سال 95 این رقم 43.4 درصد بود و نرخ مشارکت متقاضی برای شغل در استان افزایش یافته و مردم رغبت بیشتری برای مشارکت اقتصادی دارند با این حال شرایط برای آن ها آن طور که باید فراهم نیست. بر اساس اعلام آمار از سوی همین مرکز نرخ اشتغال ناقص در خراسان شمالی 20.5 درصد و این رقم برای میانگین کشوری 11.1 درصد است و این گویای وضعیت شغل های پایدار در استان و علاوه بر این زنگ خطر برای افرادی است که فکر می کنند به دلیل پایین آمدن نرخ بیکاری باید با خیال آسوده تری به وضعیت اشتغال بیکاران اندیشید.
از این رو در پایان هر سال پس از اعلام نرخ بیکاری سال مورد نظر نرخ اشتغال ناقص هم اعلام می شود تا برنامه ریزی ها درست و سنجیده باشد. بافت روستایی خراسان شمالی و ماهیت اشتغال در این استان سبب بالا بودن نرخ اشتغال ناقص و تبعات ناشی از آن شده است تبعاتی همچون سطح درآمد پایین و مهاجرت روستاییان.
اشتغال استان نیازمند برنامه ریزی های ویژه برای پایداری است زیرا ادامه این روند کمکی به حل مشکل اشتغال استان نمی کند. بسیاری از کشاورزان و روستاییان استان دارای مشاغل فصلی هستند و این موجب شده فصل سرد سال اقدام به مهاجرت کنند.
«روحانی» یکی از این روستاییان است که به گفته خودش با شروع فصل سرد به دلیل نبود کار برای کارگری به تهران می رود.
وی با بیان این که کارگر مزارع هستم و در بهار و تابستان در باغ ها و مزارع کار می کنم، می افزاید: با شروع فصل سرما روزهای بیکاری ما و نبود کار در استان آغاز می شود و ساعت ها و روزهای زیادی بیکار هستم بنابراین با شروع فصل زمستان برای انجام کار به شهرهای بزرگ می روم.
وی با بیان این که میزان درآمدم برای هزینه های زندگی کافی نیست، ادامه می دهد: این داستان هر سال تکرار می شود و با این که به نظر می رسد شاغلم اما در واقع بیکار و جویای کار هستم.
از مهم ترین دلایل بالا بودن نرخ اشتغال ناقص در استان متکی بودن اقتصاد استان به کشاورزی است، بر اساس آمار اعلام شده میانگین اشتغال کشاورزی در کشور 16.1 درصد و درخراسان شمالی 40 درصد و ماهیت اشتغال در استان نیازمند تدابیر خاصی است که گویا اندیشیده نشده است.
به وضعیت اقتصاد متکی بر کشاورزی استان باید رکود بی سابقه واحدهای صنعتی به ویژه صنایع خرد و متوسط را هم اضافه کرد که گفته می شود این مشاغل تامین کننده سهم عظیمی از اشتغال در کشور هستند اما به دلیل رکود پیش آمده سهم آن ها در اشتغال محقق نمی شود و نیروهای انسانی شاغل در این واحدها هم بیکار شده اند و به شغل های فصلی یا موقتی رو آورده اند.
محروم بودن بسیاری از افراد از موقعیت های شغلی، قاچاق کالا، گسترش فعالیت های زیر زمینی و افزایش مخاطرات اقتصادی و اجتماعی از تبعات اشتغال ناقص است که باید برای آن ها برنامه ریزی شود.
یکی از صنعتگران استان هم که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد با بیان این که برنامه ای برای ایجاد اشتغال پایدار در این بخش وجود ندارد، می افزاید: در این واحد تولیدی 10 نفر به طور مستقیم مشغول به کار بودند و بیش از 5 سال در این کارگاه کار می کردند، اما با حاکم شدن رکود و بر هم خوردن اقتصاد پایدار آن ها را از دست دادم و در حال حاضر با یک نفر نیروی کار به فعالیت خود ادامه می دهم.
وی با بیان این که اقتصاد ناپایدار، از دلایل نبودن اشتغال پایدار است، اضافه می کند: وضعیت در بازار هم این گونه است به نوعی که با نزدیک شدن به عید شاهد گسترش بساطی ها در شهر هستیم. در واقع شاهد افرادی هستیم که در مقطعی از زمان کار می کنند و در بقیه زمان ها بیکار هستند و درآمد پایینی دارند.
در همین باره، رئیس اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان این که نرخ بیکاری را که هر سال مرکز ملی آمار ایران اعلام می کند با احتساب اشتغال ناقص است، می افزاید: افرادی که دارای اشتغال ناقص هستند هم در نرخی که اعلام می شود قرار می گیرند.
«نجفی» با بیان این که افرادی که زیر 44 ساعت در هفته کار می کنند در این ردیف قرار می گیرند، اظهارمی کند: اشتغال ناقص همیشه باید در نرخ بیکاری لحاظ شود اگر چه مرکز ملی آمار نرخ اشتغال ناقص را هر سال به شکل جداگانه ای اعلام می کند.
وی با بیان این که نمی توان برای برنامه ریزی ها تنها به نرخ بیکاری تکیه کرد، ادامه می دهد: آمار افرادی که دارای اشتغال ناقص هستند و درآمد آن ها تکافوی معیشت شان را نمی کند هم باید وجود داشته باشد تا آمار گول زننده نباشد.
این مقام مسئول با بیان این که خراسان شمالی به دلیل داشتن بافت روستایی و عشایری دارای اشتغال ناقص بالاتری است، اعلام می کند: به طور معمول استان هایی با این بافت اقتصادی با این مشکل مواجه هستند.
وی ادامه می دهد: روستاییان در استان به اشتغال فصلی مبادرت دارند برای همین اشتغال آن ها همیشگی، کامل و پایدار نیست و اشتغال ناقص در مشاغل کشاورزی خود را نشان می دهد.
وی اضافه می کند: نباید تصمیم گیری های خود را بر اساس نرخ بیکاری انجام دهیم و اعلام کنیم که کاهش نرخ بیکاری در استان خوب است، اگر چه از سویی این کاهش مثبت است اما نباید بالا بودن نرخ اشتغال ناقص را در استان از یاد برد.
وی با بیان این که در کنار نرخ بیکاری باید نرخ اشتغال ناقص استان و دلایل کاهش یا افزایش آن مورد بررسی قرار گیرد، ادامه می دهد: بالا بودن نرخ اشتغال ناقص استان طبیعی است و این آمار دور از ذهن نیست اما این نرخ بالا تبعاتی برای استان داشته است.
وی بیان می کند: به طور معمول استان های دارای نرخ اشتغال ناقص بالا دارای نرخ مهاجرت بالا هستند و تابستان ها ورود مهاجران روستایی به استان و زمستان ها مهاجرت از روستاها را داریم.
«نجفی» خاطرنشان می کند: مهاجران روستایی در فصول سرد به استان های تهران و شهرستان های اطراف مانند رودهن و بوم هن مهاجرت می کنند، از سوی دیگر بالا بودن نرخ اشتغال ناقص موجب پایین آمدن سطح درآمدی خانوارها می شود و مبنای درآمدی ثابتی ندارد برای همین شاهد مهاجرت از روستاها هستیم.
وی ادامه می دهد: برای جبران این مشکل نیازمند تغییر رویه معیشت در روستاهای استان هستیم، به طور مثال حوزه ترویج آموزش های لازم را انجام دهد تا به جای کشت سنتی و ارزش افزوده کم به کشت محصولات با ارزش افزوده بالا مبادرت کنند، همچون گیاهان دارویی که درآمد بیشتری را عاید روستاییان می کند.
وی اضافه می کند: کاهش بهره وری نیروی کار و مشکلات کاری که در استان وجود دارد زنجیروار با اشتغال ناقص ارتباط دارند و دستگاه های اجرایی باید آن ها را ببینند و برای بهتر شدن معیشت روستاییان کاری انجام دهند.
وی ادامه می دهد: نرخ اشتغال ناقص هر استانی پایان هر سال اعلام می شود و با این که نرخ اشتغال ناقص سال 96 خراسان شمالی اعلام نشده اما به طور طبیعی بسیار بیشتر از میانگین کشوری است.
وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی استان بسیار بالاست و خراسان شمالی با داشتن نرخ مشارکت 46.4 درصد در پاییز امسال بالاترین رتبه را در کشور دارد، اعلام می کند: این به معنای اشتیاق و علاقه مردم در مشارکت اقتصادی است،گزینه ای که باید مسئولان به آن توجه کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.