به گزارش ایرنا عبدالله یوسفی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون اولویت این سازمان افزایش بهره وری منابع آب و خاک و مقابله علمی با تنش های محیطی و خشکسالی است که بیشترین طرح ها نیز در این حوزه اجرا خواهد شد.
وی افزود: امسال به مناسبت دهه مبارک فجر71 پروژه کشاورزی در این استان به بهره برداری می رسد، برای اجرای طرح های یاد شده 394 میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه شده که با بهره برداری از آن ها برای 228 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود و هم چنین یکهزار و 148 خانوار از آن بهره مند می شوند.
وی اظهار کرد: مابقی طرح ها نیز در حوزه های تولیدات دامی، تولیدات گیاهی و صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین در این ایام 34 پروژه نیز با یکهزار و 500 میلیون ریال کلنگ زنی خواهد شد.
یوسفی افزود: مجتمع های گلخانه ای شیروان و اسفراین، طرح های گیاهان دارویی در دو شهرستان جاجرم و مانه و سملقان، طرح نوغانداری و تکمیل زنجیره ابریشم از جمله این پروژه ها است.
وی اظهار کرد: مشکلات مردم در حوزه اختلاف اراضی دولتی و مستثنیات مورد بازبینی قرار گرفت که 76 هزار هکتار در سطح استان مورد بررسی و تعیین تکلیف شد که از این سطح 6 هزار و 400 هکتار تشخیص داده شد که باید در اختیار مردم قرار گیرد و مابقی اراضی نیز به نفع دولت تثبیت شد، اختلافات اراضی بیشتر در مناطقی رخ می دهد که مسثنیات در مجاورت اراضی ملی است.
وی در خصوص طرح کاداستر نیز گفت: در طرح کاداستر اراضی کشاورزی سند دار شدن 38 هزار هکتار طرح تهیه شده است که امسال در توافق نامه ای با سازمان نقشه برداری عکس برداری هوایی در دستور کار قرار گرفت تا سرعت کار بیشتر شود.
وی اظهار کرد: کار عکس برداری از 300 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان انجام شده است که از این نظر در کشور پیشرو هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه کشت گلخانه ای تاکید کرد و گفت: در سال های گذشته مجوز راه اندازی گلخانه کمتر از سه هزار متر مربع داده نمی شد اما هم اکنون کشاورزان می توانند در مقیاس کوچک گلخانه ایجاد کنند که به آنان توصیه می شود از این فرصت استفاده کنند.
وی هدف از توسعه کشت گلخانه ای را نیز بهره وری آب و خاک عنوان کرد و افزود: هم اکنون با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم که کشاورزان باید به این سمت حرکت کنند تا به نوعی خشکسالی و تنش های محیطی را مدیریت کنیم.
وی گفت: بارش باران در این استان نسبت به دوره آماری بلند مدت 50 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 25 درصد کاهش یافته است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار اراضی کشاورزی و مابقی باغ است، 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که سهم اشتغال در این حوزه حدود 40 درصد است.
خراسان شمالی 864 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/6042/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.