ابوالفضل یاوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امید می رود اجرای این میزان طرح در برنامه ششم توسعه و با تزریق اعتبارات محقق شود.
وی افزود: قرار بود ممیزی مراتع در 10 میلیون هکتار از مراتع باقی مانده در برنامه پنجم توسعه اجرایی شود اما به علت مشکلات اعتباری اجرایی نشد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اکنون برای 36 میلیون هکتار از سطح مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده است.
یاوری خاطرنشان کرد: 18 میلیون هکتار مرتع به بهره برداران واگذار و در 6 میلیون هکتار نیز طرح های مرتعداری اجرا شده است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در سطح کشور 300 هزار فقره پروانه چرا به بهره برداران داده شده است.
وی با بیان اینکه مراتع کشور به 2 شیوه مدیریت می شود افزود: مدیریت چرا و تهیه طرح ممیزی از شیوه های مدیریت مراتع هستند اما بهترین رویکرد و شیوه، تهیه طرح های مرتعداری است و باید به سمتی برویم که طرح های مرتعداری تهیه شود.
وی در باره وضعیت مراتع کشور در سال جاری گفت: با توجه به اینکه در مناطقی از کشور بارندگی اوایل سال خوب بود، مراتع وضعیت مناسب دارند اما برخی مناطق از جمله کرمان و اصفهان با خشک سالی شدید روبه رو هستند.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تنها برنامه اثرگذار و راه برای کنترل دام غیرمجاز در مراتع، شناسایی دامداران و بهره برداران است.
وی اظهار کرد: قرار است طرح ملی شناسایی کردن دام های کشور اجرایی شود تا با این روش حضور دام در مراتع را کنترل کرد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: حفاظت از منابع طبیعی و کنترل ورود و خروج دام نیاز به اعتبار دارد.
وی به حضور بیش از ظرفیت دام در مراتع اشاره کرد و بیان داشت: اکنون شمار دام در مراتع سطح کشور 2.2 برابر ظرفیت مجاز است به طوری که اکنون 75 میلیون واحد دامی در مراتع کشور حضور دارد اما ظرفیت مجاز مراتع، 35 میلیون واحد دامی است.
وی به اجرای طرح مدیریت پایدار مراتع اشاره کرد و گفت: در سال 95، 70 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح ملی مدیریت پایدار مراتع مصوب شده بود اما تخصیص بسیار ناچیز بود.
یاوری تاکید کرد: تنها راه کنترل آسیب ها در منابع طبیعی، تامین منابع مالی لازم برای نظارت بیشتر بر عرصه های منابع طبیعی است
وی با بیان اینکه در 2 سال اخیر با توجه به ضرورت و نیاز، پتانسیل های مردمی نیز مورد استفاده قرار گرفته است گفت: تلاش داریم تا مشارکت مردم و جوامع محلی در حفظ و حراست از منابع طبیعی استفاده شود.

*سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
هم چنین هموطنان گرامی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.