سیدجلال موسوی روز جمعه به خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: ظرفیت ذخیره سازی در استان افزون بر ۲۵۰ هزار تن است که این فضاها شامل سیلوی بتنی استاندارد ۵۵ هزار تن،  ۱۵ هزار تن به صورت روباز با انبار چادری و همچنین حدود ۱۸۰ هزار تن به صورت انبارهای مکانیزه، نیمه مکانیزه، ساده و سیلو های فلزی کارخانجات و بخش خصوصی است.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی برای سال جاری ۳۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و ابلاغ شده است.

موسوی گفت: در سال جاری به منظور جهش تولید و حمایت از بخش کشاورزی نرخ اعلام شده برای هر کیلوگرم کلزا با درصد افت پایه به مقدار ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال است.

وی از افزایش ۳۰ درصدی قیمت برای هر کیلوگرم آفتابگردان نیز خبر داد و اظهار داشت: هر کیلوگرم دانه روغنی آفتابگردان با قیمت ۴۱ هزار و ۵۶۵ ریال و گلرنگ با قیمت ۴۰ هزار و ۸۵۰ ریال ابلاغ شده است که به تناسب پاکی دانه روغنی تحویلی این نرخ نیز افزایش یا کاهش می یابد.

وی افزود: اداره کل غله متولی خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی است و به منظور رفاه حال کشاورزان به تعداد ۲۳ مرکز خرید تضمینی گندم و ۶ مرکز خرید تضمینی دانه های روغنی برای کلزا، آفتابگردان  و گلرنگ در فصل شروع خرید در اواسط خرداد ماه با تجهیزات و امکانات لازم آماده ارایه خدمات لازم در سطح استان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی انتظار می رود امسال شاهد افزایش خرید دانه های روغنی در سطح استان باشیم.

وی اظهار داشت: با هدف رصد وضعیت تحویل گندم و دانه های روغنی در مراکز خرید تنها از طریق سامانه های خرید و منحصراً از کشاورزانی که نسبت به ثبت نام در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرده اند تحویل گرفته می شود.

۱۵۰ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی گندم و چهار هزار و ۴۰ هکتار هم در سال زراعی جاری محصول  کلزا کشت شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.  بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.