جعفر شهامت روز یکشنبه اظهار داشت: بارندگی ها سبب رانش زمین در دو مقطع  محور بجنورد-آشخانه در محدوده مملجه تا خندقلو شده بود که با تلاش شبانه روزی و تجمیع امکانات راهداری و پیمانکار باند دوم،  آماده بازگشایی شده است.  

وی افزود: ۱۵۰ متر از مسیر، فاصله ۱۵ کیلومتری بجنورد و حدود ۷۰ متر در محدوده خندقلو دچار رانش زمین و خسارت شد که به ناچار مسیر بجنورد-آشخانه به مدت یک هفته مسدود و ترافیک به محور قدیم منتقل شد و همزمان ایمن سازی اضطراری محورقدیم اجرا شد.

شهامت خاطرنشان کرد: محور بجنورد- آشخانه از مسیرهای مهم کشور و استان است و در سال گذشته بیش از ۶ میلیون خودرو از آن عبور کرده است که با توجه به بالا بودن میزان تردد در مسیر مذکور سرعت دادن به انجام کارهای مربوط به بازگشایی محور مورد تاکیدمدیریت بحران استان قرار گرفت.

دبیر کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان شمالی گفت: برای مرمت تخریب های ناشی از رانش زمین روزانه ۳۰ دستگاه ماشین آلات از قبیل کامیون،  لودر،  بیل مکانیکی،  گریدر و غلطک راهداری در یک هفته مشغول به فعالیت بودد.  

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۰ هزار مترمکعب خاک برداری انجام شده و حدود هزار و ۵۰۰ تن سنگ و مصالح به محل حمل شده است.  

وی اظهار داشت: برای سرعت دادن به کار مرمت این محدوده تخریب شده، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در استان حضور و از محل بازدید کرد و با تاکید وی،  هماهنگی های لازم برای تسریع در اجرای کارها انجام شد.

شهامت خاطرنشان کرد: باتوجه به جلسه برگزار شده در دفتر فنی استانداری خراسان شمالی مقرر شد مشاور طرح باند دوم نسبت به مطالعه محدوده رانش و طول ۱۰ کیلومتری مسیر که شرایط جنس خاک مستعد رانش و ریزش است اقدام کند و اقدامات انجام شده صرفا برای پایدار سازی موقت و بازگشایی مسیر به اجرا در آمده است.

وی افزود: براساس آنچه در دانش ژئوتکنیک و فرآیندهای راهسازی در مناطق ریزشی و رانشی تعریف شده است، انجام مطالعات تخصصی و ارائه راه حل پایدار برای تحکیم بستر و جسم راه و حصول اطمینان برای زهکشی مناسب خاک و رفتار ایمن آن در هنگام زلزله یا بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی الزامی است.

دبیر کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان شمالی، با تاکید بر حفظ محور قدیم به عنوان یک گزینه از جهت پدافند غیر عامل، از همراهی و همکاری مردم برای رعایت مقررات در تردد از محور قدیم تشکر کرد.

بر اساس این گزارش،  جاده بجنورد - آشخانه در محدوده روستای مملجه تا دوراهی خندقلو، به دنبال بارندگی های شدید سحرگاه روز یکشنبه، به علت رانش زمین، دچار مشکل و ناایمن شد و تا زمان حل مشکل، تردد خودروها از این محور ممنوع شده و از طریق جاده قدیم بدرانلو انجام می شود.

خراسان شمالی در حد فاصل استان های شمالی کشور به مشهد مقدس واقع است و بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۲۲ گردنه دارد که اسدلی در محور بجنورد- اسفراین و امین الله در محور بجنورد - جنگل گلستان از گردنه های سخت گذر این استان محسوب می شوند.  

آشخانه، مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵  کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.