مهرداد فلاحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نهال‌های تولید شده شامل ارغوان، زبان گنجشک، سرو، افرا، کاج و زیتون تلخ است که کارشناسان نکات فنی را به هنگام تحویل  این گونه ها به متقاضیان آموزش می دهند.

وی گفت: امسال برنامه های جمعی هفته منابع طبیعی برای درختکاری لغو شده است و نهال ها به دهیاران و شوراها و نماینده دستگاهها ی متقاضی تحویل داده می شود.  

وی گستره شهرستان مانه و سملقان را  ۶۰۰ هزار هکتار  دانست که  ۱۰۰ هزار هکتار به‌صورت مستثنیات و ۵۰۰ هزار هکتار هم اراضی ملی و مرتعی است.

وی افزود: از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل است که در دو ناحیه رویشی هیرکانی با گونه با ارزش بلوط ایرانی و ناحیه رویشی ایرانی تورانی با گونه با ارزش ارس گسترده شده است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری مانه وسملقان گفت: جنگل های هیرکانی شهرستان نیز در سال اخیر با وسعت ۲۶ هزار هکتار ثبت جهانی یونسکو شده است.

فلاحی خاطر نشان کرد: امسال بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی با انجام پروژه های مکانیکی(گابیون، سنگی ملاتی، دیوار ساحلی) و بیولوژیکی(کپه کاری، بذر پاشی) هزینه شده است.

وی عنوان کرد: این طرح نقش به سزایی در مهار سیلاب و نفوذپذیری خاک داشته است این حجم اعتبارات در مقایسه با سال ۹۷ با جهش دو برابری همراه بوده است و در حال حاضر نیز ۴۰ هکتار جنگل کاری با گونه های بومی در منطقه قولانلو کاستان به پایان رسیده است.

فلاحی از عموم مردم درخواست کردند با بسیج عمومی، در حفظ و حراست از اراضی ملی و مرتعی کوشا باشند.  

وی همچنین از مسابقه نقاشی بین کودکان ۳ تا ۱۰ سال در شهرستان خبر داد و افزود: کودکان و دانش آموزان می توانند آثار خود را تا پایان فروردین ارسال کنند.

آشخانه مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.