محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در نشست توجیهی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات و اعضای ستادها چه رای بیاورند و چه نیاورند، حرمت دارند، افزود: نامزدهای انتخابات پایگاه و خاستگاه مردمی دارند و گمان نشود این نشست برای خط و نشان کشیدن برای آنان برگزار شده، بلکه هدف از این جلسه تنها یادآوری قوانین و شرح وظایف است.

از مجموع ۱۴۰ نفری که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی نامنویسی کرده بودند، تاکنون صلاحیت ۶۷ نفر تایید شده است.  

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو، حیثیت نظام و مردم را به دست فرد یا گروه خاصی نخواهیم داد، افزود: امنیت و آرامشی که اکنون بر استان حاکم است، اتفاقی نیست و برای آن زحمات زیادی کشیده شده است و اجازه نخواهیم داد مختل شود و اگر بی قانونی دیدیم برخورد خواهیم کرد.

شجاعی افزود: نامزدها و ستادهای انتخاباتی سعی نکنند که ما را بیازمایند چراکه امتحان پس داده هستیم و به طور حتم از هیچ بی قانونی نخواهیم گذشت.

وی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات و اعضای ستادها چه رای بیاورند و چه نیاورند، حرمت دارند، افزود: نامزدهای انتخابات پایگاه مردمی و خاستگاه مردمی دارند و گمان نشود این جلسه برای خط و نشان کشیدن برای آنان برگزار شده، بلکه فقط برای یادآوری قوانین و شرح وظایف است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه رعایت قانون وظیفه همه و فصل مشترک همه فعالیت های انتخاباتی است، گفت: می طلبد تمامی ما در برگزاری انتخابات یک معیار را رعایت کنیم و آن قانون است و نامزدهای انتخاباتی به هیچ وجه به سمت تخطی از قانون حرکت نکنند.

وی با تاکید بر حفظ اخلاق و موازین شرعی و قانونی از رصد مستمر فضای مجازی خبر داد و اظهار داشت: برای حفاظت از حیثیت تک تک نامزدهای انتخاباتی با تخریب کنندگان افراد در فضای مجازی نیز برخورد خواهد شد.

حال استان را خراب نکنید

استاندار خراسان شمالی خطاب به نامزدهای انتخاباتی گفت: اگر قرار است فردی از خارج استان برای تبلیغ نامزدی وارد استان شود حتما باید با هیات های اجرایی و نظارت هماهنگی لازم انجام شود.

شجاعی ادامه داد: حال این استان خوب است و اجازه نخواهیم داد تا شخصی با مهمان شدن یک تا ۲ ساعته در استان، آرامش منطقه را بر هم ریخته و برود.

وی خاطرنشان کرد: با اشخاصی که بخواهند برای جمع آوری رای بیشتر، بساط آرامش این استان را به هم بریزند، برخورد خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در استان خاطرنشان کرد: اگر کاندیدایی بخواهد از خارج استان فردی را برای تبلیغات دعوت کند و مسوولان مربوط به وی اجازه دادند، آن فرد می تواند بیاید و اگر اجازه ندادند، دیگر نباید بیاید.

وی با بیان اینکه اگر آرامش و احساس امنیت وجود نداشته باشد، کار به درستی انجام نمی شود، گفت: از تمامی نامزدهای انتخاباتی درخواست دارم تا با همکاری و همدلی با یکدیگر کار را به جلو ببریم تا امور به درستی انجام شود.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه حیثیت ما در این است تا انتخابات را به خوبی برگزار کنیم، افزود: ثمره برگزاری انتخابات خوب، احترام به خون شهیدان، مردم و آبروی استان است.

وی تاکید کرد: در اینجا بحث قانون است و ثابت کرده ایم که حیثیت نظام، مردم و نامزدهای انتخاباتی را به دست فرد یا گروهی نخواهیم داد و هرجا حس کردیم در این مورد فردی و یا مسوولی با ما همراه نیست او را کنار خواهیم گذاشت.

نامزدها بر محور قانون حرکت کنند

وی خطاب به نامزدهای انتخاباتی حاضر در جلسه اظهار داشت: با هر سمتی که در این جلسه هستید حرمت مردم و نظام را رعایت کنید و این امر می طلبد که همه اعمال و حرکاتتان بر اساس قانون باشد و فکر نکنید اینجا قرار است نگاهی به جز قانون داشته باشیم و هر حرکتی بدون نگاه به قانون باشد، چاره ای جز برخورد نمی گذارد.

شجاعی با تاکید بر برخورد با مخدوش کنندگان امنیت و آرامش استان، گفت: کسی حق ندارد این همه خدمات نظام و دولت را، تنها برای منافع شخصی و انتخاباتی خود، با قلم زدن چند جوان تحریک شده، زیر سوال ببرد، بلکه باید اجازه دهیم به جای جوسازی، مردم با دیدی باز و با بصیرت انتخاب خود را بکنند.

محدودیت فراقانونی قائل نخواهیم شد

رییس کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: برگزاری انتخابات از مولفه های مردم سالاری دینی و یکی از اصلی ترین مولفه های اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام اسدالله جعفری با اشاره به اینکه الزامات قانونی چیز پوشیده ای نیست، اظهار داشت: کسی فراتر از آن عمل نخواهد کرد و محدودیت های فراقانونی بر ستادها تحمیل نخواهد شد.

وی با تاکید بر چهار اصل سلامت، امنیت، رقابت و حضور حداکثری مردم در انتخابات افزود: چنانچه بی اخلاقی و بدرفتاری در انتخابات مشاهده شود، جرم محسوب می شود و برخوردهای لازم صورت می گیرد و البته هیچ توجیهی در این زمینه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه پیشگیری هایی شده است تا حتی المقدور پرونده ای در استان تشکیل نشود، اظهار داشت: اگر پرونده ای هم تشکیل شود تا آخر پای کار هستیم و به آن رسیدگی می شود و هر حکمی صادر شد، اجرا خواهد شد.

رعایت قومیت ها بشود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: همه نامزدها و ستادهای انتخاباتی تلاش کنند تا در تبلیغات خود، رعایت حال قومیت ها را کرده و به کسی اهانتی و بی حرمتی صورت نگیرد.

ولی الله حیاتی افزود: باید ها و نبایدهای قوانین را تدوین و در اختیار داوطلبان قرار داده ایم تا بدان عمل کنند و از آنان خواسته ایم تا شماره حسابی را که از آن هزینه های انتخاباتی را تامین می کنند، به استانداری اعلام کنند.  

وی افزود: نامزدها باید مکان ستادهای انتخاباتی خود را قبل از آغاز تبلیغات اعلام کرده و با فرمانداران برای حضور سخنران ها و سخنرانی های تبلیغاتی خود هماهنگ باشند.

استان خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

خراسان شمالی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است که با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در خبرگان رهبری، در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی نیز در انتخابات اسفند امسال برگزیده خواهد شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان شمالی، در این استان ۸۶۳ هزار نفری، بیش از ۶۵۰ هزار نفر در انتخابات پیش رو واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.