رییس هیات نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۱۱ نفری که خود انصراف داده اند هشت نفر مربوط به حوزه انتخابیه بجنورد است که از مجموع این تعداد سه نفر زن و پنج نفر مرد هستند.

عابدین عابدی مقدم افزود: همچنین دو نفر مرد مربوطه به حوزه انتخابیه شیروان و یک نفر مربوط به حوزه انتخابیه اسفراین است.

وی اظهار داشت: همچنین از ۱۶ نفری که توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شده بودند سه نفر از آنان هیچ اعتراضی نداشته اند مابقی اعتراض نوشته اند که هم اکنون در حال برررسی هستیم.

وی افزود: داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات های اجرایی اعتراض های خود را به فرمانداری ها ارائه داده اند حتی می توانند درخواست حضور در جلسه های هیات نظارت در ارتباط با این داوطلب داشته باشند.

عابدین مقدم با بیان اینکه شورای نگهبان ۲۰ روز مهلت دارد تا بررسی صلاحیت ها را انجام دهد افزود: بررسی صلاحیت ها از منابع چهارگانه استعلام می شود و بیشتر پاسخ ها تاکنون آمده یا در حال اتمام است.

وی افزود: همچنین طبق قانون، بررسی محلی نیز انجام می شود و اعضای هیات نظارت استان به صورت مستمر جلسه دارد و داده هایی که از منابع چهارگانه و تحقیقات محلی به دست آمده است، بررسی می کنند و برابر مستنداتی که ارائه شده است رای پیشنهادی خود را به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می کنند و نتایج به دفاتر نظارت شورای نگهبان استان ها اعلام می شود.

عابدین مقدم افزود: افرادی که در هیات اجرایی رد شده اند اگر در هیات نظارت نیز رد شوند رای قطعی خواهد بود اما کسانی که در هیات اجرایی تایید شدند و در هیات نظارت با توجه به مستندات رسیده رد صلاحیت یا عدم احراز شوند فرصت دارند به رای هیات نظارت اعتراض کنند و شکایت و اعتراض آنها در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان شمالی گفت: عمده رد صلاحیت شده ها بیشتر در ماده ۲۸ قانون مجلس شورای اسلامی بوده است. 

وی اظهار داشت: در تاریخ ۲۲ دی ماه نتایج بررسی صلاحیت توسط هیات نظارت استان به فرمانداری ها ابلاغ خواهد شد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: چهار هزار و ۶۷۶  نفر ناظر فعال آماده برای نظارت بر انتخابات مجلس در این استان شده اند که این افراد آموزش‎های لازم را در این زمینه فرا گرفته‌اند.

عابدی مقدم  اظهار داشت: تمام اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات از بین نیروهای معتمد مردمی انتخاب شدند و به صورت بی طرفانه و براساس قانون به وظیفه عمل می کنند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه به صورت همزمان در استان خراسان شمالی برگزار می شود.  

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی نیز در انتخابات اسفندماه امسال برگزیده خواهد شد.  

در این دوره ۱۴۰ داوطلب برای نامزدی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه استان خراسان شمالی ثبت‌نام کرده‌ اند.

۳۶ نفر هم در استان داوطلب نخستین میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.