مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: امروز و با حضور محمدرضا سیفی مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، این کانکس ها به همراه سرویس بهداشتی و منبع ذخیره آب بوده و چرخدار  است. 

امین فلاح افزود: کانکس های استقرار یافته برای دانش آموزان عشایری این خطه در شهرستان مراوه تپه استان گلستان و مابقی برای سایر دانش آموزان عشایر استان مستقر شد.

فلاح با بیان اینکه ۲ کانکس با کمک خیران تامین و تهیه شده است افزود: دانش آموزان عشایر استان در مرواه تپه، از شهرستان شیروان به استان گلستان کوچ می کنند. 

وی گفت: برای این کانکس ها، ۱۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که جایگزین ۲۸ مدرسه عشایری سنگ و گلی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی افزود: امروز ۸۴۰ بسته نوشت افزار میان دانش آموزان عشایر استان توزیع شد. 

در بارندگی ها و سیل بهار امسال، ۲۸ مدرسه سنگی و گلی عشایر استان دچار خسارت و تخریب شد. 

در خراسان شمالی ۱۷۲ مدرسه عشایری وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ مدرسه کوچرو است.

سه هزار و ۸۱۳ دانش آموز عشایر در این استان مشغول به تحصیل هستند که ۲ هزار و ۸۵۹ نفر در مقطع ابتدایی، ۷۲۳ نفر در متوسطه اول و ۲۳۰ نفر در متوسطه دوم درس می خوانند.  

هم اکنون خانوارهای عشایری این استان برای زمستان گذارانی در حال کوچ به مناطق قشلاقی هستند که بعضا در میانبندها مستقر شده اند و برخی نیز به سامانه های قشلاقی در استان گلستان رسیده اند.

از پنج هزار خانوار عشایری استان خراسان شمالی یکهزار خانوار نیمه کوچرو و چهار هزار خانوار کوچرو هستند که همه ساله با آغاز فصل سرما عشایر این استان پس از یک دوره هفت ماهه، مراتع ییلاقی را به سوی مناطق قشلاقی ترک می‌کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.