به گزارش ایرنا، عبدالله یوسفی روز یکشنبه در همایش تجلیل از برترین های دامپزشکی استان اظهار داشت: باتوجه به شرایط اقلیم و جغرافیای استان، تولید محصولات دامی به صورت پاک و سالم است و این ظرفیت باید مورد توجه عرضه کننده های فرآورده های دامی قرار گیرد.  

وی افزود:  این استان، یک درصد از جمعیت انسانی کشور را دارد اما ۳.۵ درصد از جمعیت دامی کشور در این استان پرورش داده می شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در صیانت از سرمایه های دامی استان، میزان تولید گوشت سفید از هفت هزار و ۵۰۰ تن در سال ۹۲ به ۱۶ هزار تن در وضعیت کنونی رسیده است همچنین تولید محصولات شیلات از ۲۵۰ تن در سال های ابتدایی تاسیس استان اکنون به ۲ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نیاز است تا توجه بیشتری به بسته بندی تولیدات پروتئینی و لبنی استان مبذول شود و البته رونق اقتصادی در این بخش نیازمند حضور موثر بخش خصوصی و سرمایه گذاران است.  

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی هم در این همایش با تاکید بر لزوم پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک انسان و دام گفت: در دو سه دهه اخیر ۶۰ درصد از عفونت هایی که به انسان منتقل شده، منشا دامی داشته است و  این نشان می دهد که باید توجه بیشتری در این باره مبذول شود.

سیداحمد هاشمی اظهار داشت: خیلی از بیماری ها مثل هاری ۱۰۰ درصد کشنده است و درمان ندارد از این رو باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی گفت: یکی از بیماری های مشترک انسان و دام، تب کنگو کریمه است که البته در این استان هم مشاهده شده است و کنه هایی که در خراسان شمالی وجود دارد، تا پنج درصد آلودگی دارد اما خوشبنختانه شرایط برای انتقال بیماری،  فراهم نشده است.

وی گفت: بیماری بروسلوز هم در چند سال اخیر، شیوع بیشتری داشته است و این بیماری خسارت زا،  سبب از کار افتادگی و تحمیل هزینه به بخش سلامت و نیز به اقتصاد دامداران می کند.

هاشمی با بیان اینکه واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری بروسلوز در برنامه دامپزشکی است گفت: این طرح به علت محدویت اعتباری، تداوم نداشت و دام سنگین زیر پوشش واکسیناسیون رایگان قرار نگرفت و این بیماری رو روبه افزایش گذاشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی گفت: یکی از نگرانی های ما، مصرف لبنیات فله ای و غیرپاستوریزه است و مردم استان، براساس فرهنگ حاکم، به مصرف لبنیات محلی راغب هستند.

وی افزود: باید در این باره فرهنگ سازی شود و مردم از مصرف لبنیات فله ای و محلی خودداری کنند.  

وی خاطرنشان کرد: مردم نگران استفاده از مواد نگهدارنده در شیر تولیدی کارخانه های لبنی هستند اما مواد نگهدارنده ای که در شیر محلی یافت می شود، بیشتر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی، بیماری سالک را از دیگر دغدغه های استان عنوان کرد و گفت: پیش از این بیماری سالک، در مناطق گرمه، جاجرم و اسفراین با آلودگی بالا مشاهده می شد اما در چند سال گذشته مناطق راز و جرگلان، مانه و سملقان و شیروان هم مشاهده می شود.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.