رمضانعلی حسن زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون سرانه مصرف آب آشامیدنی در روستاهای استان ۱۵.۳ مترمکعب در هر ماه است اما، این رقم در سال گذشته، ۱۵ مترمکعب به ثبت رسیده است.

وی افزود: میزان مصرف آب توسط مشترکان این شرکت در سال جاری، ۱۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.  

وی، مصرف آب تولیدی این شرکت در مصارف غیرآشامیدنی را از دغدغه ها برای تامین آب مورد نیاز روستاییان عنوان کرد و گفت: امسال حدود هفت میلیون و ۴۷۰ هزار مترمکعب آب توسط مشترکان این شرکت مصرف شده است که ۲۰۱ هزار مترمکعب از این رقم مربوط به مصارف برای ساخت وساز است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بخش بسیار قابل توجهی از آب تولیدی این شرکت برای دام به مصرف می رسد، این در حالی است که این شرکت، هیچ تکلیفی برای تامین آب مورد نیاز دام ندارد اما این مشکل هم هنوز رفع نشده و جهادکشاورزی برنامه ای برای تامین آب دام روستاییان عملیاتی نکرده است.  

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی بجنورد هم مصارف غیر آشامیدنی و انشعاب های غیرمجاز را از دغدغه های این شرکت عنوان کرد و گفت: امسال ۱۵۰ مورد انشعاب غیرمجاز در سطح روستاهای شهرستان  شناسایی شده است که از این ۱۵۰ مورد، ۶۰ مورد مربوط به کاشت صیفی جات بوده است.

اسماعیل پهلوانی با تاکید بر اینکه استفاده از آب تولیدی این شرکت در مصارف غیرآشامیدنی و بهره برداری غیرقانونی از تاسیسات آب شرب یکی از چالش های مهم ما است،  از مشترکان خواست با توجه به افزایش مصرف آب شرب در تابستان، به‌منظور پیشگیری از قطع یا افت فشار احتمالی خصوصاً در ساعات اوج مصرف و ایام تعطیل از مصارف غیرضروری از شست و شوی فرش، آبیاری صیفی جات خودداری کنند.

وی گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه مصرف غیرمتعارف و غیرمجاز و یا مشاهده هرگونه شکستگی در شبکه توزیع آب شرب که منجر به هدر رفت آب شرب می شود مراتب را با شماره تلفن ۱۵۲۳ اعلام کنند.  

تقویت ۷دستگاه الکتروپمپ و کف کش در روستاها

پهلوانی اظهار داشت: به منظور تامین نیاز آبی مشترکان شرکت،  هفت دستگاه الکتروپمپ و کف کش در سطح روستاهای شهرستان بجنورد تقویت شده است.

وی گفت: در پی افزایش دما و با توجه به افزایش ساخت‌ و ساز در سطح روستاها، برای تأمین بخشی از کمبود آب مورد نیاز مشترکان،  نسبت به تقویت الکتروپمپ در روستاهای چهارخروار، شیلان، قوچ قلعه، گرمخان، ارکان و همچنین دو دستگاه کف کش در روستاهای کلاته نقی و برج از ابتدای سال جاری اقدام کرده است.

پهلوانی خاطر نشان کرد: برای کاهش هدررفت آب و تامین آب مورد نیاز در روستای ارکان ۵۰۰ متر لوله و در روستای باغچق ۱۰۰ متر لوله و در روستای در شبکه توزیع تعویض شده است.

وی افزود: به علت رانش زمین و پیشگیری از نشت آب در روستاهای نرگسلو علیا و گلی هزار و ۵۰۰ متر لوه نیز در شبکه توزیع و خط انتقال تعویض شده است.

وی با اشاره به ساخت مخزن ۴۰ مترمکعبی در روستای قاضی سفلی و حفر یک حلقه چاه و اجرای خط انتقال و شبکه توزیع در آن گفت: این روستا با دارا بودن ۳۶ خانوار تاکنون تحت پوشش خدمات این امور نبوده که با اجرای فعالیت های ذکر شده، هم اکنون از آب شرب بهداشتی بهره مند است.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد خاطر نشان کرد: به منظور آمادگی در مواقع بحران، چاه آب شرب در روستاهای حسن آباد، شیلان و پیربز نیزلایروبی شد.  

شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی بیش از ۱۲۱ هزار مشترک آب دارد.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.