مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در حال حاضر عشایر خراسان شمالی در مناطق میانبند این استان با مشکل تامین آب مواجه هستند.

محمد رضا قلی پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان شمالی، افزود: در حقیقت در ارتفاعات مشکلی برای تامین آب مورد نیاز دام عشایری وجود ندارد اما در حال حاضر این افراد از ارتفاعات به مناطق میانبند استان کوچ کرده اند و با مشکل مذکور مواجه هستند.

وی ادامه داد: درست است که وضعیت رودخانه و چشمه های استان به لحاظ منابع آبی نسبت به سال های گذشته خیلی خوب شده است اما فاصله استقرارگاه عشایر تا رودخانه ها بسیار زیاد است و دام برای رسیدن به رودخانه ها باید مسافت زیادی را طی کنند که این امر موجب کاهش وزن دام می شود.

قلی پور اظهار کرد: برای حل مشکل محدودیت آبی دام های عشایری، آبرسانی به صورت سیار انجام می شود اما تعداد تانکرهای آبرسان پاسخ گو نیست.

وی تصریح کرد: این اداره کل دارای 13 دستگاه تانکر آبرسان است و نیاز به حدود شش دستگاه دارد و باید این موضوع در سفر پیش روی رئیس جمهور و هیات دولت مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه به تعداد دام های عشایری این استان اشاره و بیان کرد: در چند سال گذشته به علت پایین بودن قیمت دام و بالا بودن قیمت علوفه بسیاری از عشایر دام های خود را حتی زمانیکه به اندازه کشتار نرسیده بود روانه کشتارگاه می کردند.

وی افزود: این درحالیست که هم وضعیت قیمت دام و هم مراتع بسیار خوب شده و هم اکنون عشایر تعداد دام های مولد خود را ثابت نگهداشته اند و تعداد دام های پرواری در حال افزایش است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.