علی متقیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند رو به فزونی اختلال اوتیسم در جامعه، افزد: یقینا تعداد مبتلایان در استان، بیشتر است اما متاسفانه از طریق نهادهایی که خانواده ها در گام اول به آنها مراجعه می کنند به درستی راهنمایی و ارجاع نمی شوند.
وی درباره حمایت آموزش و پرورش از دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم گفت: زمانی که شمار دانش آموزان به 25 نفر برسد، نیاز است مدرسه مجزا برای آنها تشکیل شود اما در خراسان شمالی، مدرسه ویژه این دانش آموزان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تنها مرجع قانونی تشخیص و آموزش رسمی این گروه از دانش آموزان است، گفت: مراکز دولتی و غیردولتی وابسته به سایر نهادها، فقط وظیفه ارائه خدمات حمایتی را به گروه هدف داشته و در قبال آموزش به کودکات اوتیستیک آموزش پذیر، فاقد تخصص کافی بوده و وجاهت قانونی ارائه مداخلات آموزشی را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات حسی و سایر نقایص این کودکان، ساخت یک مجموعه مجزا برای ارائه خدمات تخصصی به آنها ضروری است.
متقیان افزود: پارسال برای تمام مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه استان، یک اتاق ویژه به منظور ارائه خدمات آموزشی و تخصصی به کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، تعیین، طراحی و مناسب سازی شد و تجهیزات ضروری نیز به این مدارس داده شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: امید است امسال اعتبار لازم برای ساخت و راه اندازی مدرسه ویژه دانش آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم در استان داده شود.
متقیان با اشاره به 13 فروردین، روز جهانی آگاه سازی اوتیسم گفت: آگاه سازی سبب درک مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده های آنها می شود.
وی افزود: اختلال طیف اوتیسم (ASD)، یکی از جدی ترین اختلالات کودکی است که توانایی تعامل موثر با دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد و در این اختلال مشکلات چشمگیری در ارتباطات اجتماعی، الگوهای رفتاری و تمایلات محدود و مکرر قالبی دیده می شود.
متقیان اظهار داشت: هرچند ناتوانی عقلانی از ملاک های تشخیصی این اختلال نیست، اما بیش از 70 درصد آنها هوشبهر پایین دارند و دوسوم نیز درگیر معضلات گفتار و زبان هستند.
وی خاطرنشان کرد: افراد اوتیستیک بیش از دیگران دچار مشکلات جسمانی می شوند به طوری که 70 درصد آنها مشکلات معده و روده ای دارند و 80 درصد آنها دچار مشکلات خواب هستند و خیلی از آنها صرع نیز دارند.
وی گفت: پژوهش ها نشان داده است که اختلال طیف اوتیسم روبه افزایش است و اکنون شیوع این اختلال را یک تا 2 درصد اعلام کرده اند و اگر افزایش به این صورت ادامه یابد تقریبا 10درصد کودکان ظرف 45 سال آینده، مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می شوند.
متقیان خاطرنشان کرد: این مشکل می تواند به خاطر آلرژی های غذایی، مواد محیطی و یا تراتوژن های درگیر باشد همچنین تغییرات در سبک زندگی مانند تاخیر انداختن حاملگی تا سنین بالا را در آن دخیل دانسته اند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی با بیان اینکه شیوع این اختلال در پسران چهار برابر دختران است، اظهار داشت: اوتیسم مولفه ژنتیکی نیرومندی دارد و ژن ها نقش مهمی در بروز این اختلال ایفا می کنند هرچند عوامل محیطی نیز در ایجاد این اختلال به همان اندازه موثرند.
از دیگر دلایل می توان به عوامل اپی ژنتیک اشاره کرد البته سن بالای مادر و پدر می تواند در ایجاد اختلال موثر باشد. مردان 50 ساله و بالاتر 2 برابر بیشتر از پدران 30 ساله احتمال داشتن فرزند اوتیستیک دارند.
13 فروردین مصادف با دوم آوریل، روز جهانی اوتیسم نامگذاری شده است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.