به گزارش ایرنا، فردا زادروز بهترین بانوی عالم، دردانه حضرت ختمی مرتبت (ص) و روز مادر است و بازار راکد گویا قرار است تکانی بخورد و پذیرای مردمی باشد که به مناسبت روز زن در حال خرید هستند.

* تخفیف فقط پشت شیشه
بر در و دیوار و ویترین اکثر مغازه ها تبریک های روز مادر خودنمایی می کند و تخفیف هایی که به مناسبت روز مادر اعلام شده، چشم نواز است.
حتی بیلبوردهای خیابانی نیز این روز مهم را یادآوری می کنند و بیشتر مغازه ها از نمایندگی های فروش لوازم خانگی و فروشگاه های زنجیره ای گرفته تا فروشگاه های عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی اعلام کرده اند که به مناسبت روز مادر اجناس خود را با تخفیف های خوب و حتی 20 و 30 درصدی به فروش می رسانند.
با همه این ها، اگر چه بازار شلوغ و همه مغازه ها پر از خریدار است اما تعداد افرادی که با دست پر از مغازه ها و فروشگاه ها خارج می شوند، زیاد نیست.
آنهایی که با نگاه خرید وارد مغازه ها می شوند، خیلی زود از قیمت های سرسام آور مایوس می شوند. می خواهند بخرند اما نمی توانند و عاقبت ترجیح می دهند به شاخه گلی بسنده کنند و با گل، مقام گل های بوستان محبت و عشق را گرامی بدارند.

* گلی برای گل
«سرسام آور» صفتی است که «فاطمه موسوی» برای قیمت های بازار به کار برده و می گوید: گاهی قیمت برخی از کالاها به اندازه ای غیرمتعارف است که دود از سر انسان بلند می شود و اختلاف قیمت از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر آن قدر زیاد است که سرسام می آورد.
او اظهار می کند: تصمیم گرفتم که خریدم را به گل محدود کنم هر چند که قیمت گل هم در این یک ماه چند برابر شده است.
او با بیان اینکه قیمت یک شاخه گل سرخ از هفته قبل تا کنون 2 برابر شده است، می گوید: برخی گل فروشان هم گویا از بازار روز مادر استفاده کرده و قیمت ها را افزایش داده اند.
وی با بیان اینکه در ایامی مانند روز مادر، باید نظارت بر بازار بیشتر شود، ادامه می دهد: قیمت گل و گلدان چند برابر شده است و هیچ دلیل واضحی هم برای آن وجود ندارد.
مرضیه اسدی هم می گوید: گل و شیرینی آخرین گزینه برای خرید است اما قیمت گل هم افزایش دارد و گل هایی که تا 2 هفته قبل و حتی چند روز پیش، شاخه ای 40 هزار ریال بود اکنون به 150 هزار ریال رسیده است و چند شاخه گل خوب و یا یک گلدان هم 500 هزار ریال و حتی بیشتر می شود.
او می افزاید: حداقل باید 5 شاخه گل بخریم که مناسبترین آن ها برای روز مادر گل رز است که با بسته بندی و کارت می شود یک میلیون ریال.
او می گوید: قیمت لیلیوم در یک گلفروشی 300 و در گلفروشی دیگر 400 هزار ریال بود و قیمت ارکیده به صورت نجومی افزایش یافته است.
یکی دیگر از دوستداران گل هم می گوید: با مناسبت و بی مناسبت گل می خرم اما نرگسی که هر شاخه آن 10 هزار ریال بود اکنون به 20 یا 30 هزار ریال رسیده و یک دسته گل 3 شاخه ای نرگس 60 هزار ریال شده است.
روزبه فروزنده می افزاید: قیمت گلدان ها هم 2 برابر شده است و گلدان هایی که 150 هزار ریال بود 300 هزار ریال شده است.

* استان تولید گل شاخه ای ندارد
در این میان نظر گل فروشان هم شنیدنی است و هر یک دلیلی برای این افزایش قیمت بیان می کنند.
یکی از گل فروشان خراسان شمالی می گوید: ما در استان تولید گل شاخه ای نداریم و گل مورد نیاز را از تهران، مشهد و شمال وارد می کنیم.
حمید محمدی می افزاید: شرایط نامساعد آب و هوا هم در افزایش قیمت گل موثر بود و از سوی دیگر با توجه به افزایش تصاعدی نرخ آب، برق و گاز که از دوره قبل تا کنون چند برابر شده بدیهی است بر افزایش قیمت هر شاخه گل تاثیر داشته باشد.
وی می گوید: از دیگر سو در استان انبار نگهداری گل نداریم و گل که انبار نشود و روز به روز وارد شود با افزایش روزانه قیمت مواجه می شود.
او می افزاید: از روز عشاق تا کنون که روز مادر را هم در پیش داریم، حجم تقاضا برای گل به شدت افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر در تقویم گلفروشی‌ها روز معلم و مادر از روزهای استثنایی است.
رئیس اتحادیه گلفروشان بجنورد هم می گوید: با توجه به نوسان نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز دولتی به واردات گل، بدیهی است که قیمت گل با افزایش مواجه شود.
علی اکبر آذری با اشاره به افزایش 3 برابری قیمت مواد اولیه و جانبی عرضه گل در چند ماه گذشته می افزاید: قیمت مواد اولیه و ملزومات نظیر اسفنج، پیاز گل و روبان افزایش یافته است.
وی اضافه می کند: این در حالی است که نرخ فروش هر شاخه گل رز در تهران و مشهد به 125 هزار ریال، لیلیوم 300 تا 350 هزار ریال، آنتوریوم 100 هزار ریال، میخک دسته‌ای 100 تا 150 هزار ریال، ارکیده 200 تا 250 هزار ریال و نرگس 60 تا 70 هزار ریال افزایش یافته است.
وی می گوید: با احتساب قیمت حمل و نقل تا بجنورد این رقم ها افزایش پیدا می کند و برای همین قیمت هر شاخه رز با توجه به مبدا خرید، ممکن است به 150 هزار ریال و گاه بیشتر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از فروش گل شاخه ای در استان در دست نیست، اظهار داشت: هر گلفروشی حداکثر 6 بسته گل رز را، که هر بسته شامل 20 شاخه گل است، برای ایامی مانند روز زن که تقاضای گل زیاد است، خریداری می کند.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.