به گزارش ایرنا محمدرضا قلی پور روز شنبه در نشست شورای عشایری شهرستان شیروان اظهار داشت: طرح ارتقای شاخص های فرهنگی، آموزشی و مهارتی عشایر استان مصوب شده که
خراسان شمالی به عنوان پایلوت این طرح برگزیده شده است.
وی با اشاره به اقدامات مطلوب دولت تدبیر و امید برای قشر عشایر افزود: اختصاص یک درصد از درآمد صندوق توسعه ملی برای عشایر از اقدامات ارزنده این دولت برای ارتقای کیفیت زندگی این قشر مولد است.
وی افزایش سرمایه گذاری صندوق عشایری، توزیع 175 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در سال گذشته بین عشایر استان و پرداخت 55 میلیارد ریال اعتبار ارزان قیمت با بازپرداخت چهار تا پنج ساله را از دیگر اقدامات ارزشمند دولت برای عشایر برشمرد.
قلی پور با اشاره به اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر گفت: خراسان شمالی جزو استانهای برتر در زمینه تولید گوشت قرمز توسط عشایر است و این طرح می تواند بخشی از هزینه های تولید عشایر را کاهش دهد.
وی در خصوص اجرای برنامه توانمندسازی عشایر استان افزود: با این طرح طول دوره پرواری دام از 120 به 70 روز رسید که این به بهره وری کمک کرده و وزن بره ها روزانه 350 تا 400 گرم افزایش یافت.
وی با تاکید بر کشت گیاهان دارویی توسط عشایر گفت: اگر بخواهیم تحولی در اقتصاد عشایر داشته باشیم باید تنوع بخشی در تولیدات آنان صورت گیرد.
قلی پور با اشاره به وجود ظرفیت مناسب در مناطق ییلاقی افزود: پارسال در اسفراین به صورت پایلوت 5 هکتار گیاه دارویی آویشن باغی و مریم گلی کشت شد که از هر هکتار 25 تا 30 میلیون ریال درآمد حاصل شد.
وی با بیان اینکه اعتبارات سال 97 پاسخگوی نیاز حوزه عشایری نیست، افزود: لازم است از محل منابع مختلف اعتباراتی تامین شود چرا که امسال هیچ اعتباری برای توانمندسازی این قشر لحاظ نشده است.
فرماندار شیروان نیز گفت: برای اولین بار در دولت دوازدهم مبالغی از محل مالیات بر ارزش افزوده و وام های کم بهره برای عشایر منظور شده است.
امین رضا مرآتی با بیان اینکه 50 درصد جامعه عشایری خراسان شمالی مربوط به شیروان اظهار داشت: زیرساخت حوزه عشایر و مراتع باید اصلاح شود چرا که مراتع دچار فرسایش می شود و باید اعتباراتی برای تقویت آن تخصیص یابد.
عشایر شهرستان شیروان شامل 15 هزار نفر جمعیت با 2 هزار و 800 خانوار در قالب 9 طایفه 350 هزار راس دام سبک در اختیار دارند.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.