محمد عجمی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرز دوغارون تایباد افزود: اغلب این افراد دانشجو، طلبه، مهندس و شاغل در حوزه های مختلف هستند.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و استان خراسان رضوی بیش از چهار دهه پذیرای مهاجرین کشور افغانستان می باشد و تاکنون خدمات بسیار برای توانمند سازی آنان ارائه کرده است.
وی گفت: سازمان ملل باید حضور جدی تر و قوی تر در این حوزه داشته باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران را در ارائه خدمات مطلوب تر به مهاجرین خارجی یاری کند.
عجمی افزود: با توجه به کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روابط متقابل با کشور افغانستان ارایه خدمات به اتباع این کشور یکی از مهمترین برنامه های ما در مرز دوغارون است.
وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از 90 درصد مهاجرین افغانستانی که قصد بازگشت به کشور خود را دارند از طریق این مرز وارد کشور خود می شوند و روزانه دست کم 1500 نفر از اتباع افغانستان به صورت داوطلبانه به کشور خود بازمی گردند.
وی گفت: مرز دوغارون به عنوان یکی از معبر های رسمی کشور به عنوان پیشانی نظام ازسوی مرزهای شرقی است که مسئولین باید برای ایجاد زیرساخت های لازم در این منطقه توجه ویژه داشته باشند.

* 98 درصد مهاجرین خارجی خراسان رضوی در مناطق شهری سکونت دارند
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی همچنین در مهمانشهر تربت جام افزود: برخلاف بسیاری از کشورها که مهاجران خارجی آنها در کمپ ها نگهداری می شوند، در جمهوری اسلامی ایران این دسته از افراد بین شهروندان زندگی می کنند بطوریکه 98 درصد اتباع خارجی استان خراسان رضوی در مناطق شهری آن سکونت دارند.
وی اظهار داشت: مهمانشهر تربت جام نیز شباهتی به کمپ و اردوگاه نداشته و همانند یک شهرک از تمام امکانات از جمله آب، برق، گاز و سایر امکانات رفاهی برخوردار است و چهار هزار نفر از مهاجرین افغانستانی
در این شهرک زندگی می کنند.
وی گفت: تاکنون برای 150 هزار نفر از مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی کارت اقامت صادر شده و این استان پس از تهران رتبه دوم کشور در زمینه اقامت مهاجرین خارجی را به خود اختصاص داده است.
عجمی افزود: علاوه بر آن بیش از 100 هزار مهاجر خارجی در این استان نیز دارای پروانه اقامت و روادید موقت 6 ماهه هستند و 70 هزار نفر از اتباع خارجی استان نیز فاقد مدارک اقامتی معتبر می باشند که در طرح سرشماری پارسال شرکت کردند.
وی با بیان اینکه 80 درصد از اتباع خارجی استان خراسان رضوی دارای مدارک اقامتی معتبر هستند اظهار داشت:60 هزار نفر از فرزندان این مهاجران در مراکز آموزشی این استان از مقطع ابتدایی تا پیش دانشگاهی در حال تحصیل می باشند که 17 هزار نفر آنان فاقد مدارک اقامتی معتبر هستند.
وی تعداد دانشجویان اتباع خارجی در این استان را نیز بیش از 6 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیش از هزار نفر از اقشار آسیب پذیر اتباع خارجی در استان هم از خدمات بیمه ای بهره مند شده اند.
عجمی افزود: علاوه بر تحصیل در مراکز آموزشی، بسیاری از مهاجران خارجی این استان در رشته های فنی و حرفه ای آموزش های تخصصی را فراگرفته و تعداد قابل توجهی از آنان در حال ارائه این آموزش ها در افغانستان هستند.
وی ابراز امیدواری کرد، مهاجران افغانستانی با بازگشت داوطلبانه به کشور خود بتوانند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت این کشور ایفا کنند.
شهرستان تربت جام در 165 کیلومتری و شهرستان تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7494 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.