کاظم کامیاب روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات مرمت این بنای تاریخی شامل تخلیه نخاله های مخزن و پاشیر، استحکام بخشی، بامسازی، کاهگل کشی پشت بام مخزن، پاشیر و بدنه بیرونی، دیوارکشی دور آب انبار و همچنین محوطه سازی و آجرفرش کف آب انبار با اعتباری 460 میلیون ریال در حال انجام است. 
وی افزود: این آب انبار از آثار شاخص شهرستان است که همه روزه بسیاری از علاقه مندان به فرهنگ و هنر معماری ایران زمین به این شهرستان سفر کرده و از این بنای زیبا و دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان دیدن می کنند.
وی اظهار داشت: تلاش می شود با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هر سال اعتبار ویژه به منظور احیا و بازسازی بناهای تاریخی شهرستان اختصاص یابد. 
کامیاب گفت: مرمت و بازسازی آب انبار 2 قلوی وکیل به دلیل ساختار معماری آن یک پروژه بزرگ است و به زمان طولانی نیاز داشت که با توجه به مصوبات سفر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در فروردین ماه امسال به شهرستان رشتخوار مرمت کامل این بنا از محل اعتبارات تملک دارایی استانی در دستور کار قرار گرفت. 
آب انبار 2 قلوی وکیل به شماره 30477 در هشتم دی ماه سال 1390 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
این بنای تاریخی که در دوره قاجار ساخته شده و در بافت تاریخی شهر رشتخوار قرار دارد دارای 2 مخزن به قطر حدود 9 و نیم متر است که به یکدیگر راه دارد و از این نظر دارای پلان منحصر به فرد است که در کمتر جایی مشابه آن مشاهده شده است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.