به گزارش ایرنا، همزیستی حیوانات و انسان همواره با تهدیدات زیست محیطی و انسانی همراه بوده است. گاهی برخی عوامل نظیر تغییرات آب و هوایی، تغییر اقلیم، گسترش شهر و پیشروی به سمت زیستگاه جانوران و برخی آلودگیها زمینه ورود و همزیستی جانوران را با انسان فراهم می کند که با خطراتی برای سلامت عمومی همراه است.
موش از جمله جانوارنی می باشد که رشد بی رویه جمعیتش گریبانگیر بسیاری از شهرها در سطح جهان شده است. در حالی که موش ناقل 35 نوع بیماری به صورت مستقیم و غیرمستقیم می باشد گسترش شهرنشینی همزیستی این جونده را با انسان روز به روز بیشتر کرده است.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز از جولان موشها در امان نمانده و در سالهای اخیر رشد آنها در برخی از مناطق این شهر دیده می شود.
یکی از ساکنان محدوده میدان شهدی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: نفوذ موش به این منطقه به حدی رسیده که گاه همسایگان از عنوان حمله موشها استفاده می کنند.
زینب رضایی افزود: هفته ای دو تا سه موش در منزلم اسیر ضدموشها و چسب موش می شوند. با شروع فصل گرما تعداد موشها افزایش یافته و مبارزه خانگی با آنها موثر واقع نمی شود.

* موش عامل انتقال انواع بیماریها
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص خطرات همزیستی با موش بر سلامت انسان به خبرنگار ایرنا گفت: موشها و جانورانی نظیر شپش عامل انتقال بیماریهای زیادی به انسانها هستند.
محمدجعفر صادقی افزود: موشها دارای انواع خانگی و صحرایی هستند که هر یک در انتقال بیماریهای خاصی تاثیرگذارند اما موش خانگی و فاضلاب بیشتر از موش صحرایی برای انسانها خطرناک است.
وی ادامه داد: حصبه و اسهال از جمله بیماریهایی هستند که از طریق موش خانگی به انسان منتقل می شود. همچنین موش از طریق آب و غذا باکتری 'لپتوسپیرا' را که عامل بیماریهای عفونی منتقل می کند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جولان موشهای خانگی در حاشیه شهر خیلی زیاد است و نهادهای مرتبط باید هر چه سریعتر نسبت به مهار آن اقدام کنند. موشهای صحرایی نیز حامل بیماری سالک هستند و علاوه بر آن بیماریهایی نظیر طاعون و تیفوس را هم به انسان منتقل می کنند.

* 16 کانون رشد موش
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کانونهای رشد موش در این کلانشهر پارسال 60 نقطه بود که این میزان امسال به 16 کانون کاهش یافته است.
خلیل الله کاظمی افزود: شهرداری مشسهد برای رفع جولان موشها در مناطق شهری اقدامات مختلفی را بطور روزانه انجام می دهد اما عوامل متفاوتی در رشد و تکثیر آنها دخیل هستند و تا این عوامل پای کار نیایند تلاش برای مهار تکثیر موشها نتیجه مناسبی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: فعالیت مراکزی در مرکز شهر نظیر گمرک، سیلوی گندم، باربریها و راه آهن از گذرگاههای ورود موش از شهرهای دیگر به مشهد است که باید این مراکز خود نسبت به نابودسازی موشها و جلوگیری از تکثیر آنها اقدام کنند. کاربریهای نامناسب باید به بیرون از شهر منتقل شوند تا از ورود موش به محدوده مسکونی جلوگیری شود.
معاون شهردار مشهد پروژه های ساختمانی ناتمام را نیز از کانونهای تکثیر موش ذکر و بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده موش در معابر و خیابانها می توانند در تماس با سامانه تلفنی 137 موضوع را اطلاع دهند تا اقدامات لازم در مکانهای اعلامی انجام شود.

* طعمه گذاری
مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز در خصوص فرایند مبارزه با موش به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال برای مبارزه با موشها در این شهر 42 نیرو به صورت تخصصی و برای طعمه گذاری آموزش داده شدند.
محمد پذیرا افزود: در گذشته برای نابودی موشها از 'فسفر دوزنگ' استفاده می شد. این ضد موش خطرات زیست محیطی برای انسان به همراه داشت لذا از سوی سازمان بهداشت جهانی استفاده آن ممنوع شد.
وی ادامه داد: هم اینک در شهر مشهد برای مقابله با موش از طعمه ای گیاهی استفاده می شود که توسط یک شرکت دانش بنیان در تهران اختراع شده و تبعاتی برای سلامت ایمنی شهروندان و محیط زیست ندارد.
مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: امسال حدود یک میلیارد ریال صرف خرید این نوع طعمه شد و کار طعمه گذاری به صورت مداوم در سطح شهر مشهد انجام می شود.
وی افزود: موش به پناهگاه، آب و غذا نیاز دارد و در صورت فراهم بودن این موارد به سرعت تکثیر می شود. اطراف رستورانها و فروشگاههای فست فود مناسبترین محل برای زندگی موشها است. این صنوف باید با رعایت بهداشت و پرهیز از ریختن غذا در خیابان و کانالهای آب ضمن رعایت حداقل حقوق شهروندی، زمینه تکثیر موش را فراهم نکنند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.