به گزارش ایرنا حمید رضا اسلامی عصر چهارشنبه در نشست خبری در گناباد افزود: در طرح تحول سلامت به اندازه دانشگاههای علوم پزشکی به مراکز انتقال خون توجه نشده و مصداق بارز آن پیشرفت حدود 30 درصدی احداث ساختمان انتقال خون استان با گذشت چند سال است که به دلیل کمبود اعتبار و مشکلات زیرساختی هنوز به اتمام نرسیده است.
وی کمبود نیروی انسانی و ذخائر خونی را از دیگر مشکلات این بخش دانست و اظهار داشت: این اداره کل از نظر نیروی انسانی به شدت با کمبود مواجه است و نیروی مورد نیاز جایگزین افراد بازنشسته نشده است.
وی گفت: کاهش ذخایر خونی تامین خون را با مشکل مواجه کرده و افزایش عملهای جراحی و نیاز بیشتر به خون در این استان بر دامنه این تنگناها افزوده است.
اسلامی، استفاده از روشهای نوین مانند سلولهای بنیادی را از دیگر اقدامات در دست انجام اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ذکر کرد و افزود: این طرح هم اکنون 2 روز در هفته در مشهد اجرا می شود که در این راستا سلول ها از اهدا کنندگان مستمر خون دریافت و پس از نگهداری در بانک خون برای بیماران مبتلا به سرطان خون استفاده می شود.
وی اظهار داشت: برنامه ای برای افزایش پایگاه های انتقال خون در استان خراسان رضوی وجود ندارد و فقط در 2 شهرستان کاشمر و تربت جام که زمین پایگاه توسط خیرین اهدا شده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز نیروی آن را تامین کرده، پایگاه انتقال خون در آینده نزدیک راه اندازی می شود.
استان 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی سومین استان تولیدکننده خون در کشور پس از تهران و فارس است.
11 پایگاه انتقال خون در شهرهای خراسان رضوی فعالند که از این تعداد 6 پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهر های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد استقرار دارند.
شهرستانهای تربت‌ جام، خواف، درگز و کاشمر نیز به مراکز خونگیری مجهز شده اند.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.