این در حالیست که نمایندگان مجلس در سال 1392 مقرر کرده بودند که هزینه مصرف وحق انشعاب برق، آب و گاز حوزه های عملیه، مساجد، دارالقرآن ها ، حسینیه ها و اماکن دینی اقلیت های دینی در قانون اساسی در صورت ' رعایت الگوی مصرف و با توجه به مساحت ' رایگان خواهد بود.
به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار تربت حیدریه روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب تربت حیدریه با تاکید بر تعیین و اجرای الگوی مصرف توسط شرکت های مسوول گفت: گزارش ها حاکی از آن است در مساجد، تکایا، حسینیه ها و مدارسی که از این منابع به صورت رایگان استفاده می کنند، رعایت صرفه جویی صورت نمی گیرد و لذا باید برای این مشترکان الگوی مصرف تدوین و چنانچه از حد تعیین شده مصرفشان بیشتر شد، مبلغ مازاد توسط شرکت های فوق دریافت شود.
افزایش ۷۰ درصدی میزان مصرف برق در مساجد
پیش از این مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در همایش مدیریت مصرف برق که با حضور علما، ائمه جمعه و جماعات برگزار شده بود به طرح رایگان شدن مصرف انرژی در مساجد تصریح کرد: از زمانی که بحث رایگان شدن مصرف انرژی در مساجد مطرح شد، میزان مصرف انرژی ۷۰ درصد افزایش یافت که این موضوع جای بسی تاسف دارد.
این استاد دانشگاه به جایگاه و دامنه تاثیرگذاری علما، روحانیون و مبلغین در بین اقشار مختلف اشاره و تاکید کرد: اسراف در مصرف انرژی از منظر مبانی دینی امری مذموم و نکوهیده است و ضرورت دارد که مبلغین در ایام تبلیغی ماه رمضان آثار و پیامد‌های آن را برای مردم تببین کنند.
معاون فرماندار تربت حیدریه در ادامه جلسه شورای حفاظت از اب همچنین در خصوص مراکز صنف کارواش تربت حیدریه نیز اظهارداشت : ابتدا باید سیستم پمپاژ این مراکز مجهز شود تا میزان آب کمتری با فشار هوای بیشتر مصرف شود و دوم اینکه هزینه های آن ها به حدی کم شود تا شهروندان نیز راغب شوند برای شستشوی خودروی خود به این مراکز مراجعه کنند که تحقق آن باید در دستور کار اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد.
مدیر امور منابع آب منطقه تربت حیدریه نیز گفت: یکی از مشکلات ما آن است که آب در ایران یک کالای اقتصادی محسوب نمی شود و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و لذا اکنون هم منابع را از دست می دهیم و هم کشاورزان ناراضی هستند و لذا چون انرژی در عمل رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، کسی به فکر مدیریت بهینه مصرف آب نیست، در حالی که در کشورهای توسعه یافته اینگونه نیست و بر این اساس وزارت نیرو بنا دارد بورس آب و بازارهای محلی خرید و فروش آب را ایجاد کند.
مهدی طلعتیان افزود: مشکل دیگر فقدان مدیریت مشارکتی در مدیریت آب و بنای ما آن است تا در شورای آب روستاییان را نیز سهیم سازیم.
وی در عین حال با اعلام اینکه اکنون شهرداری تربت حیدریه از 6 چاه غیر مجاز آب برداشت می کند، گفت: این وظیفه شرکت آبفای شهری است تا جلوی این اقدام شهرداری را بگیرد.
مدیر اداره آب و فاضلاب شهری تربت حیدریه نیز گفت: بخش اعظمی از مشکلات ما به دو عامل تقویت باورهای اعتقادی و عمومی و دوم تامین اعتبارات مربوط می شود.
محمود امیری با بیان اینکه تقویت باورها و به تعبیر بهتر فرهنگ سازی در اختیار ما نیست و نیازمند یک عزم جدی و اجرای یک طرح کلان است، افزود: از سوی دیگر تمام برنامه های ما به یک نقطه مشترک که می رسد، می لنگد و آن فقدان تامین اعتبارات است.
طبق اعلان قبلی مدیر امور منابع آب منطقه تربت حیدریه ظرف یک سال آبی اخیر (ابتدای مهر پارسال تا انتهای شهریور امسال) با کاهش 46 درصدی میزان بارش مواجه شده ایم.
مهدی طلعتیان همچنین افزوده بود: از مجموع 37 دشت استان که در سه وضعیت آزاد، بحرانی و بحرانی ممنوعه قرار دارند، دشت های منطقه تربت حیدریه در 2 وضعیت ممنوعه (دشت هایی که با افت سطح آب مواجه هستند) و ممنوعه بحرانی (دشت هایی که علاوه بر افت سطح آب با کاهش کیفیت نیز مواجه هستند) قرار دارند.
وی با بیان اینکه این اداره بر منابع آبی تربت حیدریه، زاوه، رخ، مه ولات و رشتخوار نظارت کمی و کیفی دارد، گفت: بر این اساس دشت های مه ولات و رشتخوار در گروه دشت های ممنوعه بحرانی و دشت های رخ، ازغند، زاوه و تربت حیدریه در زمره دشت های ممنوعه هستند.
طلعتیان همچنین منابع آبی منطقه را شامل سطحی و زیرزمینی اعلام و اظهار داشته بود: منابع آبی سطحی نظیر کال های فصلی شصت دره یا ازغند هستند که دبی قابل توجه و پایداری ندارند.
وی منابع آب زیرزمینی را که 98 درصد منابع استحصالی را شامل می شوند نظیر چاه یا چشمه هستند و اتکای ما به این منابع است.
او با بیان اینکه اکنون 838 حلقه چاه داریم که شامل 188 حلقه چاه عمیق و 650 حلقه چاه نیمه عمیق است، گفته بود: علاوه بر این 511 رشته قنات و 145 دهانه چشمه داریم که در مجموع در سال 256 میلیون مترمکعب از این ها برداشت می شود.
شرکت آب و فاضلاب شهری شهرستان تربت حیدریه 50 هزار مشترک آب دارد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.