به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان، جمعه در حاشیه بازدید از تصفیه خانه خین عرب مشهد در جمع خبرنگاران افزود: علی رغم اینکه در 2 هفته اخیر بارش های خوبی در خراسان رضوی صورت گرفت اما هنوز 44 درصد کسری نسبت به دوره مشابه پارسال در میزان بارش، روان آبها و آبهای پشت سدهای استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: اقداماتی برای مدیریت منابع آبی موجود و افزایش بهره وری آب در استان انجام گرفته که از جمله این اقدامات ایجاد تصفیه خانه ها، ارتقای تصفیه خانه های موجود و بهره برداری از پسابی است که برای فعالیت های صنعتی، کشاورزی و آبیاری فضای سبز شهری تصفیه می شود.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ایجاد شبکه های انتقال برای ارسال پساب ها به مزارع و مناطق صنعتی و فضای سبز شهری گفت: انجام این پروژه با مشکل کمبود اعتبار مواجه شده و با توجه به اینکه مدت زمان زیادی تا تابستان باقی نمانده، ضروری است ایجاد شبکه انتقال مذکور شتاب گیرد و هر چه سریعتر با تامین اعتبار لازم آن را اجرا کرد.
رشیدیان اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع تامین منابع جدید آب یا پیش بینی تامین آب شرب مردم جزو مسائل بسیار مهم و اساسی خراسان رضوی است که در این زمینه هماهنگی ها و اقدامات لازم انجام گرفته، با این حال در مساله بازچرخانی آب و بهره وری آن تا مردم کمک نکنند و صرفه جویی را مدنظر قرار ندهند، نمی توان سال سخت و خشک آبی کنونی را به خوبی پشت سر گذاشت.
وی افزود: با این حال مسئولان در سازمان های مرتبط با آب و فاضلاب و بخشهای تابعه همه همت خود را به کار خواهند بست تا تابستان امسال مشکلی برای مردم خراسان رضوی و زائران امام رضا (ع) به وجود نیاید.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح نجات کشف رود گفت: اعتبارات این طرح هزار و 600 میلیارد ریال است که تاکنون بخشی از آن تامین شده اما در سالهای اخیر اعتبارات این پروژه به سختی به استان تخصیص یافت.
رشیدیان اظهار کرد: با این حال اجرای طرح مزبور بسیار پرهزینه است که در هیچ جای دنیا نیز مشابه اجرای این پروژه به سرعت و سهولت قابل انجام نیست، اما با همت همکاران و سازمان های مختلف بخشی از این پروژه اجرا شد.
وی افزود: اجرای بخشی از پروژه نجات کشف رود باعث شد که سیلاب و پساب جاری شده ناشی از بارش های اخیر به جای رفتن به سمت خانه های مردم، به کشف رود ریخته شود و این نتیجه تخلیه بخشی از این رود توسط عوامل اجرایی پروژه بود.
استاندار خراسان رضوی گفت: با تخلیه ای که در بخشی از کشف رود صورت گرفته بود، حجم زیادی از این پساب در پهنه مربوط به کشف رود هدایت شد و مردم مشکل کمتری نسبت به جاری شدن سیلاب ها به سمت خانه هایشان داشتند.
به گزارش ایرنا، رودخانه کشف رود به عنوان شریان حیاتی عبوری از شمال شهرستان مشهد که از قوچان آغاز شده و تا سرخس ادامه دارد، در دهه های اخیر به تدریج توسط سودجویان تصرف شده بود و رهاسازی غیرقانونی فاضلاب خام در آن و همچنین آبیاری غیرمجاز اراضی کشاورزی با فاضلاب جاری در رودخانه نیز تهدید بزرگی برای بهداشت شهر و سلامتی زائران و مجاوران مشهد الرضا به شمار می آمد.
از سال 2015 پروژه نجات کشف رود در مشهد آغاز شد و مراحل 1 و 2 پاکسازی این رود توسط شرکت آب منطقه ای، فرمانداری و استانداری خراسان رضوی انجام شد که در مرحله نخست آزادسازی و پاکسازی بیش از 70 کیلومتر از رودخانه و در مرحله دوم ساخت جاده و کمربند سبز صورت گرفت تا اطراف رودخانه آزاد و از ورود فاضلاب خام به رودخانه جلوگیری شود، هنوز بخشی از این رود پاکسازی نشده و اجرای پروژه ادامه دارد.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.